اهم اخبار

داستان ادامه‌دار تامین نهاده‌های دامی/ تولیدکنندگان رغبتی به بالا رفتن قیمت مرغ ندارند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حبیب اسدالله نژاد معتقد است: نابسامانی در تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید از جمله سویا و جوجه یکروزه بر قیمت مرغ تاثیرگذار است، در حالی که خود مرغداران نیز حاضر به افزایش قیمت نیستند، زیرا این موضوع پیش از آنکه مصرف کننده را متضرر کند، به تولیدکننده آسیب خواهد زد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو مرغ گرم در برخی مغازه‌ها به بیش از قیمت مصوب رسیده است. در میادین میوه و تره بار نیز بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان میادین میوه‌ و تره بار زیر قیمت مصوب یعنی کیلویی ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

حبیب اسدالله نژاد کارشناس صنعت طیور در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مرغ، گفت: مرغداران حاضر به افزایش قیمت مرغ  نیستند، زیرا افزایش قیمت به واسطه تبعاتی که دارد پیش از اینکه به مصرف کننده آسیب وارد کند به تولیدکننده آسیب می‌زند در نتیجه تولیدکنندگان رغبتی به بالا رفتن قیمت مرغ ندارند.

وی ادامه داد: آن چیزی که باعث می شود قیمت مرغ در سطح کشور افزایش یابد و گاها موجب ناراضایتی مصرف‌کنندگان شود؛ نابسامانی در بحث تامین و توزیع نهاده‌های دامی است که کمبود ایجاد می‌کند.

این تولیدکننده اضافه کرد: از طرفی قیمت مولفه‌های تولید نیز به صورت مداوم دچار تغییرات متوالی می‌شود و این تغییرات در کنار نابسامانی در تولید، قیمت محصول نهایی را افزایش می‌دهد.

اسدالله نژاد به افزایش قیمت مولفه‌های تولید مرغ اشاره کرد و گفت: قیمت مصوب هر کیلو سویا سه ماه پیش ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود که به ۱۹ هزار تومان رسید. حدود یک هفته پیش این قیمت ۱۰ درصد افزایش یافت و ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان شد و چون تامین به موقع صورت نمی‌گیرد مرغداران مجبورند از بازار آزاد سویا را با قیمت‌های بالاتر یعنی هر کیلو ۳۵ هزار تومان خریداری کنند.

وی تصریح کرد: قیمت مصوب جوجه یکروزه نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است، اما تولیدکنندگان آن را با قیمت‌های ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان خریداری می‌کنند.

این کارشناس صنعت طیور در پایان گفت: اگر مسئولان مربوطه می‌خواهند بازار مرغ به ثبات برسد باید نهاده به موقع تامین شود و در اختیار مرغداران قرار گیرد تا آنها مجبور به تامین نهاده‌های مورد نیاز خود از بازار نشوند که بر قیمت مرغ تاثیر بگذارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *