اهم اخبار

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی: سهمیه بندی شدن صادرات شیرخشک به بازارهای صادراتی ضربه می زند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

باکری گفت: با وجود موافقت با صادرات شیرخشک در مقطع فعلی اما با سهمیه بندی شدن صادرات به دلیل ایجاد رانت و ضربه به بازارهای صادراتی مخالف هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآرورده‌های لبنی ایران اظهار کرد: علی رغم مکاتباتی که صنایع لبنی برای تامین کالا‌های لبنی سبد خانوار‌های کم برخوردار داشته اند، اما هنوز پاسخی از سوی دولت دریافت نکرده اند.

وی در ارتباط با وضعیت فروش و عرضه و بازار محصولات لبنی گفت: لبنیات تولیدی به میزان کافی در اختیار شهروندان و مصرف کنندگان است و کمبودی در کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درخصوص صادرات شیر خشک بیان کرد: این روز‌ها مازاد تولید شیر خشک در کشور به یکی از موضوعات مهم صنعت لبنیات تبدیل شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۸۰ میلیون جمعیت داریم که ۴ دهک آن به عنوان جمعیت کم برخوردار هستند و از نظر امنیت غذایی با کمبود‌هایی روبرو هستند. در حقیقت مازاد شیر خشک در کشور ناشی از ناتوانی این دهک‌ها برای تامین لبنیات در سبد خانوارهایشان است که علت اصلی آن کاهش قدرت خرید آنهاست.

به گفته باکری، در سال‌های گذشته بجای اینکه سیاست گذاری‌ها روی توانمندسازی این دهک‌ها برای تامین نیاز سبدغذایی آن‌ها به شیر و لبنیات متمرکز شود، روی افزایش خطوط شیرخشک در کشور متمرکز شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما با صادرات شیرخشک مخالف نیستیم، افزود: مدت هاست نامه نگاری برای صادرات و واردات با ارز یکسان و تعرفه یکسان برای تمام ذینفعان زنجیره تامین شیر را خواستیم. آنچه ما مطرح می کنیم این است که چیزی که امروز مازاد شیرخشک تلقی می شود، ناتوانی ۴ دهک انسانی است و مازاد نیست، این میزان برای حداقل ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر است که نمی توانند محصولات غذایی به اندازه کافی در خانه‌های خود داشته باشند.

وی برای راه حل این موضوع گفت: دولت باید از بودجه اختصاص یافته به کرونا مبلغی به وزارت خانه‌های ذیربط انتقال داده می شد تا تامین محصولات سفره خانوار‌های کم درآمد و عرضه لبنیات صورت می گرفت و اگر این موضوع عملیاتی شود، امروز دامداران با مازاد مواجه نمی‎شدند.

رضا باکری در خصوص تعیین شرط برای ستاد تنطیم بازار در رابطه با نامه‌ای که در مورد صادرات شیرخشک و کره ارسال شده است، گفت: نامه‌ی ارسال شده خطاب وزارت جهاد بوده و بحث سهمیه بندی جزو موارد ستاد تنظیم بازار نیست. همانگونه که سایر کالا‌ها برای صادرات سهمیه بندی ندارند در مورد شیرخشک چنین موردی را پیشنهاد دادیم. در شرایطی که کرونا تمام معادلات جهانی را تحت تاثیر قرار داده است و تمام دولت‌ها مواد غذایی خود را ذخیره می کنند ما درخواست ذخیره درصدی از کره و شیرخشک را داریم و مازاد آن به صورت آزاد صادر شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی در خصوص سهمیه بندی صادرات شیرخشک گفت: مخالفت با هرگونه سهمیه بندی هستیم. چراکه سهمیه بندی می تواند به فساد و رانت تبدیل شده و از طرف دیگر منجر به ضربه به بازار صادرات لبنیات ایران می‌شود. آنچه که ما مطرح کردیم این است که با حفظ وظیفه ستاد تنظیم بازار و سازمان‌های ذیربط و با حفظ ذخایر مربوط به امنیت غذایی کشور، مازاد را بتوان صادر کرد.

وی با تاکید بر متن نامه ارسال شده به وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما درخواست کردیم ۱۵ هزار تن شیرخشک و کره برای حفظ امنیت غذایی کشور ذخیره و مازاد ان صادر شود و تقاضا کردیم تا تحت شرایط قوانین تجارت آزاد صادرات صورت گیرد و سهمیه بندی وجود نداشته باشد.

باکری در خصوص پر کردن سفره ۴ دهک کم درآمد جامعه گفت: درحالی که ما به دنبال پر رونق کردن سفره آن‌ها هستیم هیچ برنامه‌ای دولت ندارد و پاسخی به مکاتبات در این خصوص نیز نمی دهند. در این مکاتبات پیشنهاد دادیم دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تن کالای لبنی شامل شیر، ماست و پنیر تحت شرایط تعیین شده از طرف وزارتخانه در اختیار خانوار‌های جزو ۴ دهک کم درآمد قرار بگیرد، اما پس از سه ماه هنوز جوابی گرفته نشده است. ما می خواهیم در ابتدا ضعف درآمد‌های خانوار را که ناشی از تحولات ارزی سال‌های اخیر بوده است را جبران کنیم و برای میزان مازاد آن صادرات داشته باشیم.

دبیر انجمن صنایع لبنی در مورد جهش تولید در صنایع لبنی گفت: ما در این جهش تولید یک پای قضیه را که قدرت خانوار برای خرید است را بریده ایم. اگر دولت برنامه‌ای برای رشد قدرت خرید و درآمد خانوار نکند جهش تولید امکان پذیر نیست. بهتر است مسئولان همپای جهش تولید بتوانند برنامه ریزی برای افزایش قدرت خرید خانوار را انجام دهد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *