اهم اخبار

دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور: افت قیمت گوشت گوساله، گوسفندی و همچنین مرغ تنها به علت خرید کمتر مصرف کنندگان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر مسعود رسولی دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور گفت: لاشه گوسفندی حدود ۹۵ هزار تومان و لاشه گوساله حدود ۶۹ هزار تومان و مرغ حدود ۲۲ هزار تومان هر قطعه بر اساس عیار خود نرخ­گذاری می­شود و هزینه­های تولید، توزیع و بسته­بندی به آن اضافه می­شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، با توجه به اینکه تمامی کالاها افزایش قیمت چشمگیری داشته بعضی آن­ها همانند گوشت، ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کرده است.

این نشانه این است که تعیین کننده قیمت در بازار میزان عرضه و تقاضاست و قیمت تمام شده و یا فشار­های دستگاه­های حاکمیتی و نظارتی اثری به روی قیمت ندارد.

هرموقع قیمت رو به افزایش است شاهد خرید بیشتر مردم بوده­ایم ولی اخیرا” با کاهش خرید قیمت­ها رو به کاهش می­باشد.

البته این خیلی خوب نیست زیرا تولید کننده انگیزه خود را برای پرورش، تولید دام و طیور از دست می­دهد و همان چرخه معیوب ادامه دار می­شود.

دکتر مسعود رسولی گفت: دو چیز که کاهش خرید مردم هم به دلیل کاهش توان خرید و مشکلات اقتصادی است. و همچنین بدلیل شیوع بیماری و عدم برگزاری مراسم که تقریبا” بیشترین مصرف در مراسم و رستوران­ها را بوده که البته انصافا” مقدار خیلی زیادی از اصراف پروتئینی هم کاهش پیدا کرده است.

عمده دلیل عدم ثبات در بازار، نداشتن آمار مناسب از سرانه مصرف و نیاز بازار و همچنین برنامه ریزی تولیدی می­باشد که با صادرات و واردات می­توان بازار داخل تنظیم کرد، البته که شرایط تحریمی این موضوع را متأثر کرده است.

دکتر مسعود رسولی گفت: مصرف کنندگان محترم می­بایست در خصوص الگوی مصرف گوشت و مرغ مطالعه و برنامه­ریزی نمایند که بخش­هایی از گوشت و مرغ را مصرف نمایند که با نوع غذا و طبخ آماده باشد و همچنین ضایعات و دورریز و ارزش آنها را نیز در نظر بگیرند.

این یک اصل تغذیه و اقتضاد خانوار است، برای مثال برخی قطعات گوشت مانند قلوه­گاه و گردن و راسته قیمت کمتری نسبت به بقیه قطعات دارد و غذاهای خوبی هم می­توان با آنها تهیه کرد و ارزش غذایی بالایی هم دارند. قبلا خانوار یک مرغ کامل می­خرید و ضایعات آن را به دور می­انداخت که همان باعث آسیب محیط زیست می­شد و حدود ۲۵% ضایعات که پول مرغ را داده بودند از بین می­رفت.

دکتر مسعود رسولی گفت:  ولی امروزه مصرف کننده می­تواند قطعه مورد علاقه و مورد نیاز غذایی خود را بدون ضایعات و هم قیمت خود آن قطعه به صورت بسته­بندی بهداشتی قابل رصد و کنترل تهیه نماید( شرکت بسته­­بندی هم ضایعات و استخوان را به چرخه تولید خوراک دام و کود سازی و صنعت روغن ­های صنعتی برگرداند).

در کل اگر بخواهم صحبت­ها را جمع­بندی کنم برای مدیریت مواد پروتئینی گوشت و مرغ می­بایست از مزرعه تا سفره توسط تمامی مراحل خصوصا” با مشارکت مصرف کنندگان محترم این کار صورت پذیرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *