اهم اخبار

درخواست مسئولان کردستان از وزارت جهاد کشاورزی؛ به صادرات توت‌فرنگی کمک کنید‌

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

توت‌فرنگی استان کردستان در حالی در کشور شناخته شده که این طلای سرخ در استان مغفول مانده و صادرات این محصول به بازارهای بین‌المللی نیازمند کمک وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ محسن فتحی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در جشنواره توت فرنگی روستای شیان، با اشاره به اینکه توت فرنگی یک ظرفیت بزرگ برای کردستان است که در صورت توجه می‌توانیم به بازارهای بین‌المللی معرفی و عرضه کنیم، اظهار کرد: میزات توت فرنگی تولیدی از این استان می‌تواند نویدبخش روزها و اقتصاد بهتر و رونق تولید باشد.

وی با بیان اینکه توت فرنگی علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی، می‌تواند باعث بهبود وضعیت معیشتی مردم شود، گفت: از وزارت جهاد کشاورزی انتظار می‌رود در مکانیزاسیون، برداشت محصول و صادرات این محصول کمک‌یار کشاورزان و باغداران کردستانی باشند.

عضو مجمع نمایندگان کردستان در مجلس با وعده اینکه در خانه ملت در راستای تسهیل امور این حوزه تلاش خواهیم کرد، تصریح کرد: برگزاری جشنواره توت فرنگی باعث جذب گردشگری کشاورزی شده، امیدواریم بتوانیم زیرساخت این گردشگران را فراهک کنیم.

ظرفیت سردخانه‌ای کردستان به ۷۰ هزار تن رسید

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز در این جشنواره ضمن قدردانی از متولیان برگزاری و خوشامدگویی به مهمانان این جشنواره اظهار داشت: سال گذشته وعده دادیم در حوزه سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی حرکت و اقدامی آغاز شود که امروز این وعده محقق شد.

وی افزود: ظرفیت سردخانه‌ای استان در سال گذشته ۴۰ هزار تن بود که اکنون به ۷۰ هزار تن رسیده، و حدود ۲۵۰ هزار تن ظرفیت در حوزه صنایع تبدیلی نیز صورت گرفته است.

استاندار کردستان هدف از انجام این کارها را فرآوری محصولات و کسب درآمد برای کشاورزان عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات باید به مردم استان برسد و این روند را نیز با قوت ادامه خواهیم داد.

وی اذعان کرد: همچنین سال گذشته قول‌هایی در بخش ساماندهی مشکلات جاده، آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت به مردم دادیم، کارهایی انجام و اعتباراتی تخصیص یافته اما هنوز کامل انجام نشده و امسال چند برابر بودجه تخصیص خواهیم داد.

زارعی‌کوشا ضمن قدردانی از دسترنج کشاورزان کردستانی ابراز داشت: در هر جای ایران برای اینکه فروشندگان توت فرنگی مشتری جذب کنند، آن را با عنوان توت فرنگی سنندج به فروش می‌رسانند؛ کُردها را با مهربانی، محبت، مهمان‌نوازی و پاکی می‌شناسند، این افتخاری برای ماست.

اختصاص ۲ میلیارد تومان برای ساماندهی مشکلات روستای شیان

حسن عسکری، فرماندار سنندج نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بخش سیروان یکی از بخش‌های مهم این شهرستان با جمعیت ۱۸ هزار نفر است که اشتغال غالب این منطقه باغداری-توت‌فرنگی است، اظهار کرد: سطح زیرکشت توت‌فرنگی در شهرستان سنندج دو هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که یکهزار هکتار آن در بخش سیروان است.

وی گفت: سالانه در استان کردستان ۶۵ هزار تن توت‌فرنگی تولید می‌شود که حدود ۶۰ درصد یعنی بیش از ۴۰ هزار تن آن در شهرستان سنندج تولید می‌شود. روستای شیان در بخش سیروان هم دارای ۱۸۰ خانوار با ۵۶۰ نفر جمعیت  بوده که غالب تولید آنها محصول توت‌فرنگی با کیفیت است؛

فرماندار سنندج با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۷ درصد اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی به توسعه روستاها اختصاص داده شد، افزود: سال ۱۴۰۰، حدود ۹۶ میلیارد تومان به توسعه راه، 73 میلیارد تومان آبرسانی و ۱۹ میلیارد تومان طرح هادی روستاهای این شهرستان تخصیص یافت. ۴۷ میلیارد تومان نیز به پروژه‌های عمرانی به ۲۲ پروژه عمرانی اختصاص یافت و هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

عسکری از اختصاص یک میلیارد تومان به رفع مشکل جاده، 800 میلیون تومان طرح هادی و ۲۷۰ میلیون تومان ویژه ساماندهی فاضلاب روستای شیان خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره ظرفیت ملی شدن را دارد، امیدواریم همه با هم در راستای تحقق اهداف تلاش کنیم.

اشتغال ۱۷ هزار بهره‌بردار توت فرنگی در کردستان

پیمان اسکندری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جشنواره از فعالیت ۱۷ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصول توت فرنگی در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون ظرفیت سردخانه‌ای استان از ۳۵ هزار تن به ۷۰ هزار تن ارتقا پیدا کرده است.

وی افزود: بیش از ۲۱۵ هزار تن صنایع تبدیلی در شهرستان مریوان ایجاد شده که بستری برای رونق بیشتر تولیدات باغی در این منطقه است.

اسکندری با اشاره به اینکه بیش از ۴۵۵ هزار تن محصولات باغی در استان کردستان تولید می‌شود، تصریح کرد: با توجه به تولید این میزان محصول، سال آینده نیز ظرفیت‌هایی در بخش صنایع تبدیلی ایجاد خواهیم کرد تا خلاءهای  این حوزه جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در کنار ایجاد ظرفیت سردخانه‌ای استان و اختصاص یارانه به کشاورزان، ۲۱ زنجیره سردخانه نیز واگذار شده است، گفت: انتظار می‌رود بخش کشاورزی کردستان مورد توجه بیش از پیش مسئولان کشاورزی قرار گیرد.

روستای شیان در ۴۶ کیلومتری سنندج، بخش سیروان این شهرستان دارای ۱۸۰ خانوار با ۵۶۰ نفر جمعیت و قطعه‌ای از بهشت ایران زمین است، روستایی که از یک دهه گذشته به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده و در چند سال اخیر هم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *