اهم اخبار

دردسرهای سامانه بازارگاه همچنان ادامه دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه، از طولانی بودن روند ترخیص و توزیع نهاده های دامی از طریق سامانه بازارگاه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از مهر؛ کسری لشگری با اشاره به مشکلات عمده در حوزه توزیع نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه گفت: یکی از این مشکلات، مشخص نبودن مشخصات مشتریانی است که نهاده به آنها تخصیص داده می‌شود. به عبارت دیگر قبل از راستی آزمایی اطلاعات واحد تولیدی، سهمیه در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال واحد تولیدی سهمیه خود را دریافت می‌کند اما اطلاعات آنها برای حمل کافی نیست، با نقص مواجه است و کد یکتا، کد ملی و … آنها مشکل دارد و واردکننده نمی‌تواند بار را به مقصد بفرستد. در نتیجه کالا در انبار می‌ماند و واردکننده باید هزینه انبارداری پرداخت کند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در صورتی که فرد مورد نظر نتواند نقص اطلاعات را رفع کند، جایگزینی فرد جدید، فرایندی طولانی است و بیش از سه هفته طول می‌کشد.

لشگری بحث بعدی را طولانی بودن فرایند تأیید و ترخیص نهاده‌ها عنوان کرد و افزود: وقتی نهاده در سامانه بارگذاری می‌شود باید توسط چند نفر نامه آن تأیید و امضا شود تا امکان عرضه و توزیع نهاده وجود داشته باشد.

وی افزود: این فرآیند بین ١٠ روز تا یکماه طول می‌کشد در حالی که تا قبل از الزام به توزیع در بازارگاه، یک کشتی کوچک نهاده وارداتی در بنادر شمالی حداکثر طی یک هفته ترخیص و بارگیری و توزیع می‌شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: در بنادر جنوبی نیز این امر حداکثر سه هفته طول می‌کشید.

لشگری مشکل بعدی را روند کند فروش نهاده‌های دامی در بازارگاه عنوان کرد و افزود: گاهی تخصیص‌ها برای استان‌هایی انجام می‌شود که تمکن مالی خوبی نداشته یا نیازی به نهاده ندارند یا از نظر جغرافیایی متناسب با بندری که قرار است بارگیری از آنجا انجام شود، نیست مثلاً موردی بوده که بار را در بندر امیرآباد به استان خوزستان یا سیستان و بلوچستان تخصیص دادند! در حالی که باید باری را که در بنادر امام یا چابهار بود به این استان‌ها تخصیص می‌دادند. حتی اگر نیاز چندماه تولید کننده را در انبارهای پشتیبانی امور دام ذخیره و سپس اقدام به توزیع می‌کردند، ایجاد ارزش افزوده می‌کرد.

وی تاکید کرد: ولی متأسفانه به مکان یابی جغرافیایی در سامانه دقت نمی‌شود و آینده نگری در آن وجود ندارد.

لشگری با اشاره به مهلت دو ماهه تعیین شده از سوی نهادهای امنیتی جهت توزیع کالا در بازار، گفت: با گذشت زمان تعیین شده محموله در لیست کالاهای متروکه قرار گرفته و امحاء می‌شود که از این بابت نگرانی زیادی در این حوزه وجود دارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *