اهم اخبار

دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی «سی باس آسیایی» در ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، سید مجتبی خیام نکویی ظهر امروز چهارشنبه در آئین رونمایی از دستاورد پروژه دانش بنیان و تحول ساز مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) بر لزوم تأمین امنیت غذایی کشور تاکید و اظهار کرد: تولید مواد پروتئینی به ویژه ماهی یکی از کارهای در نظر گرفته شده در زمینه تأمین امنیت غذایی کشور است تا از این طریق بتوان ضریب امنیت غذایی کشور افزایش پیدا کند

وی با اشاره به اینکه ماهی در سبد خانوار بسیار کم است، افزود: یکی از اقدامات بسیار شایسته‌ای که در این ایستگاه و پژوهشکده آبزی پروری مجموعه سازمان شیلات انجام شده دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: این بچه ماهی یکی از گونه‌های فراگیر است که در شرق اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام است که در گسترش به وسعت خلیج فارس و مناطق آسیا و اقیانوسیه است، وجود دارد.

نکونی تاکید کرد: ظرفیت تولید و تکثیر این گونه ماهی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای را در بخش خصوصی کشور ایجاد کند و سعی خواهد شد که این دانش فنی (دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی) به بخش خصوصی منتقل شود تا از نظر واردات بچه ماهی سی باس آسیایی خودکفا بشویم.

وی با بیان اینکه مولدهای سی باس آسیایی این قابلیت را دارند که حداقل به ۸ شرکت خصوصی منتقل شوند، توضیح داد: هر کدام از این شرکت در صورت استفاده از این دانش فنی می‌تواند سالانه بیش از ۲ میلیون بچه ماهی تولید کند و اگر این ۸ شرکت از دانش فنی استفاده کنند در مجموع این ظرفیت تولید به بیش از ۱۶ میلیون بچه ماهی در سال خواهد رسید.

نکویی افزود: اگر تولیدات خوبی در این زمینه صورت بگیرد بی شک بیش از ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید پروتئین مورد نیاز کشور افزوده خواهد شد؛ امید است که این دانش فنی را حداقل به استان‌های مختلف از جمله به استان خوزستان که ظرفیت‌های خوبی را در قالب تولید ماهی در قفس دارد، منتقل دهیم تا کارهای خوبی انجام شود.

وی توضیح داد: ویژگی مهمی که این ماهی (ماهی سی باس آسیایی) دارد، این است که قابلیت تولید را در آب‌های لب شور، شور و شیرین دارد در حالی که این محدودیت در زمینه تکثیر بیشتر گونه‌های ماهی وجود دارد؛ بنابراین ظرفیت استفاده از آب‌های لب شور، شور و شیرین قابلیت تولید و تکثیر بچه ماهی بسیار گسترش می‌دهد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این آمادگی وجود دارد تا این دانش فنی (دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی باس آسیایی) به بخش خصوصی به اشتراک گذاشته شود تا گام بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور صورت گیرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *