اهم اخبار

دکترمحسن احتشام:به تغییر ساختار در نظام اقتصادی نیاز داریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: تجربیات چند سال اخیر نشان داده به یک تغییر ساختاری در نظام اقتصادی کشور نیاز داریم تا سرمایه گذاری ایجاد شود و سرمایه گذاران از سایر کشورها در اینجا سرمایه گذاری کنند.

صنعت غذا و کشاورزی-دکتر محسن احتشام با اشاره به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: مقام معظم رهبری هر ساله در بحث نامگذاری شعار سال، هر سالی را در رابطه با یک موضوع اقتصادی نامگذاری کرده‌اند.

وی افزود: طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه تجزیه تحلیل آگاهانه از فضای کسب و کار دارند و با توجه به تجربیات سال گذشته، امسال را به خوبی نامگذاری کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه نامگذاری سال‌ها، به نوعی خلق یک چشم انداز برای آن سال است بیان کرد: مهمترین بخش آن این است که کسانی که در فرآیند اجرا کار می‌کنند (دولت و مجلس و …) برای رسیدن و تحقق چشم‌اندازی که برای آن سال تعریف شده، استراتژی و برنامه عملیاتی تدوین می‌کنند.

احتشام با تاکید بر اینکه باید برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب برنامه‌ای را ترسیم کرد گفت: اگر به قوانین نیاز است مجلس باید قوانینی که مخل فضای کسب و کار و سرمایه گذاری و مانع توسعه صادرات است را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد.

دخیل کردن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی‌ها

مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی دانش بنیان تروند زعفران قائن با بیان اینکه دولت باید در این زمینه اراده قوی داشته باشد خاطرنشان کرد: دولت باید بخش خصوصی که تاکید مقام معظم رهبری است را در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها دخیل کنند و نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی را مبنای تصمیم گیری قرار دهند تا تصمیمات کارا  و موثر اتخاذ کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: تجربیات چند سال اخیر نشان داده به یک تغییر ساختاری در نظام اقتصادی کشور نیاز داریم تا سرمایه گذاری ایجاد شود و سرمایه گذاران از سایر کشورها در اینجا سرمایه گذاری کنند تا هم تولید را رونق دهیم و هم شاهد افزایش سرمایه گذاری باشیم.

احتشام با تاکید بر اینکه افزایش تولید و رونق صادرات منجر به خلق ثروت عمومی می‌شود تصریح کرد: باید یک تغییر ساختاری در ساختار اقتصادی، روابط اقتصادی، روابط بین الملل و دیپلماسی جهانی ایجاد کنیم تا به رونق تولید برسیم.

این کارآفرین و صادرکننده نمونه ملی کشور با بیان اینکه از عوامل ایجاد تورم سیاست‌های غلطی که در بحث خلق پول اعمال می‌شود است خاطرنشان کرد: مسئولان امر باید راه‌های کاهش تورم را ایجاد کنند، زیرا با شعار نمی‌توانیم تولید را رونق و تورم را کاهش دهیم.

احتشام با اشاره به اینکه نیاز به نظام‌های نوین مدیریتی داریم یادآور شد: بخش اعظمی از این تورم، عدم رونق تولید و فضای کسب کاری که به سوداگری و دلالی تبدیل شده است.

بخشی از تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد هزینه مبادله است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه باید تولید مداری را به معنای واقعی پیشینه شعار امسال کنیم خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته فضای سوداگری و دلالی در کشور بیشتر شده و رونق تولید را در پی نداشته است.

احتشام با تاکید بر اینکه هزینه مبادله در اقتصاد ما بالا است گفت: بخشی از تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، هزینه مبادله است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تورم را کاهش دهیم باید جلوی هزینه مبادله در اقتصاد را بگیریم یادآور شد: باید قوانین و مقرراتی وضع کنیم که قانون حاکم شود، حاکمیت قانون می‌تواند سبب کاهش هزینه مبادله و تورم  در اقتصاد ما شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه باید جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که مقام معظم رهبری امسال در سخنرانی‌های خود بر آن تاکید فراوانی داشتند، طرح ریزی از اجرا است چراکه طرح ریزی باید توسط دولت و اجرا توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت بر فرایند اجرا، کنترل و نظارت کند.

حرکت به سمت اقتصاد رقابتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه باید در تغییر ساختار اقتصادی خود به سمتی برویم که طرح ریزی را از اجرا جدا کنیم افزود: اگر این امر محقق شود قطعا به بهره‌وری، افزایش کارایی، اثربخشی رونق اقتصادی و خلق ثروت عمومی دست می‌یابیم.

احتشام با اشاره به اینکه سازمان‌ها باید تخصصی شوند و فن آوری‌ها و تکنولوژی‌های نویی را در ساختارهای خود ایجاد کنند تا بتوانند رقابت کنند گفت: با اقتصاد دستوری نمی‌توانیم کاهش تورم و رونق تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کنیم اظهار داشت: باید بازار و فضای کسب و کار را به رقابت بسپاریم، با رقابتی کردن اقتصاد می‌توانیم تورم را کاهش و رونق تولید را به دنبال داشته باشیم.

ضرورت به کارگیری نظام‌های مدیریت علمی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند ضمن تاکید بر ضرورت به کارگیری نظام‌های مدیریت علمی اظهار داشت: امروزه آنچه که به عنوان یک ضعف در فضای کسب و کار وجود دارد، ضعف اداره کردن  فرایندها و ضعف مدیریت علمی است.

احتشام خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شعار سال رامحقق کنیم باید نظام‌های مدیریت علمی راسرلوحه فعالیت نظام‌های اقتصادی قرار دهیم تا به رونق اقتصادی دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه باید خلق ثروت عمومی را جایگزین خلق پول کنیم تصریح کرد: اگر این مهم محقق شود هم تولید افزایش یافته و هم تورم کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند افزود: باید راه پولی که به سمت تولید است محیا کنیم  چرا که فضای سوداگری و دلالی که امروز در کشور حاکم است دلیل آن این است که سرمایه‌ها انگیزه‌ای به سمت تولید ندارند.

باید از شعارزدگی دور شویم و به سمت عملگرایی برویم

احتشام با اشاره به اینکه شعار حمایت از تولید و صادرات داریم اما در عمل حمایتی که سبب تغییر و تحول شود و فعالان اقتصادی را به سمت اهداف رشد هدایت کنیم، نداریم گفت: باید از شعارزدگی دور شویم و به سمت عملگرایی برویم و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی داشته باشیم.

مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قائن با بیان اینکه امروز مقام معظم رهبری هدف را به درستی تبیین کردند و در این راستا مسئولان وظیفه دارند استراتژی‌های تحقق رسیدن به رشد تولید و کاهش تورم را تبیین کنند و تقسیم کار کنند و بخش اعظمی را به بخش خصوصی واگذار کنند تصریح کرد:در حال حاضر ۸۵ درصد اقتصاد در دست بخش دولتی است و باید این میزان به بخش خصوصی و مردم داده شود.

وی با اشاره به نقش بانک‌ها در افزایش تولید و مهار تورم خاطرنشان کرد: بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و به سمتی می‌روند که سود کسب کنند و به سهام داران خود سود بدهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه بخش خدمات ۱٫۵ برابر بخش تولید از منابع بانکی استفاده می‌کنند و بانک‌ها تمایل دارند پول را در بخش خدمات بگذارند چون سودآور است افزود: امروز متاسفانه تولید دستوری شده و واحد‌های تولیدی با اقتصاد دستوری مواجه هستند.

تولید، نیاز به طرح‌ریزی استراتژیک و قوانین اقتضایی و کنترل و مدیریت دارد

احتشام با اشاره به اینکه تولید یک عبادت است و این امر نیاز به طرح‌ریزی استراتژیک و قوانین اقتضایی و کنترل و مدیریت دارد اظهار داشت: کسانی که امروز در فضای کسب و کار و تولید فعالیت می‌کنند عابد هستند و با سفره‌ای که پهن کرده‌اند معاش بسیاری را تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فرآیند توسعه اقتصادی را باید فرآیندی ببینیم زیرا تولید، توزیع، مبادله و مصرف حلقه‌های یک زنجیره است بیان کرد: اگر بخواهیم واقعا تورم را کاهش و شاهد رونق تولید باشیم باید این فرآیند را اصلاح کنیم زیرا این زنجیره معیوب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه بانک‌ها به دنبال واحد‌های تولیدی هستند که پشتوانه و سود دارند گفت: بانک‌ها به دنبال کسب سود هستند.

احتشام با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی میدان دار اجرا و رقابت باشد گفت: در تمام دنیا اقتصاد رقابتی اصل توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها است.

وی بیان اینکه اگر بخواهیم تورم را کاهش و تولید را رونق دهیم باید این  اَسب رها شده اقتصاد را مهار کنیم اظهار داشت: این امر نیاز به قانون، کنترل و مدیریت دارد و اگر اسب رها شده اقتصاد را مهار کنیم هم ارزش پول  ملی بالا می‌رود، هم تورم کاهش  یافته و هم  تولید رونق می‌یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *