اهم اخبار

رئیس نظام صنفی کشاورزی: کشاورز کارت هزینه‌های کشاورزان را پوشش نمی‌دهد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

ملک زاده گفت: اگرچه اصل و اساس کشاورز کارت کار بسیار خوبی است، اما میزان هزینه‌های کشاورز را پوشش نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ، با اشاره به اینکه طراحی و اساس کشاورز کارت کار بسیار خوبی است، اظهار کرد: همه ساله کشاورزان در زمان کاشت مشکل نقدینگی داشتند، به همین خاطر مجبور به دریافت تسهیلات از بانک‌ها هستند، اما امسال حذف ارز دولتی و یارانه کود و سم، هزینه‌های کشاورز را چند برابر افزایش داد.

او افزود: با حذف ارز دولتی، قیمت هر کیسه کود از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده و با ممنوعیت واردات سموم، قیمت سرسام آور افزایش یافته است.

تولید گندم با نرخ ۴ هزار تومان مقرون به صرفه نیست

ملک زاده با اشاره به اینکه تولید محصول مقرون به صرفه نیست، بیان کرد: هم اکنون هزینه تمام شده هر کیلو گندم ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است، در حالی که دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۴ هزار تومان اعلام کرده است که با این وجود سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت به ازای هر هکتار ۲ میلیون تومان تسهیلات در قالب کشاورز کارت پرداخت می‌شود، بیان کرد: کشاورز برای یک‌هکتار ۴ کیسه کود باید مصرف کند که در سال‌های گذشته ۴۰۰ هزار تومان و امسال ۲ میلیون تومان باید هزینه کند که با احتساب ۱۲ درصد سود ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان باید پرداخت کند. به عنوان مثال دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی باید ۶ هزار تومان اعلام کند تا با احتساب سود متعارف، معیشت کشاورز تامین شود.

رئیس نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: اگرچه اصل و اساس کشاورز کارت کار بسیار خوبی است، اما میزان هزینه‌های کشاورز را پوشش نمی‌دهد و دولت برای رفع بحران کشاورزان باید نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش دهد.

او در پایان تصریح کرد: دولت قیمت خرید تضمینی محصولات را باید عادلانه اعلام کند تا کشاورز تحت فشار قرار نگیرد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *