اهم اخبار

روزانه ۴۰ تن شیرخام از ابرکوه در سایر استان‌ها عرضه می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به تولید روزانه ۸۰ تن شیرخام در این شهرستان گفت: در حال حاضر نیمی از آن برای فرآوری مواد لبنی به بازار سایر استان ها عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ مهدی غیب‌ الهی افزود: این مقدار شیر با وجود مشکلات اقتصادی برای دامداران در تامین خوراک دام و سایر نهاده ها از هشت هزار و ۵۰۰ راس گاو شیری تولید و بخشی از آن به  سه واحد لبنی شهرستان تحویل می شود.

وی ادامه داد: امسال با پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران برای فرآورده های دامی و پرورش گاو شیری ، ۲۵ تن شیربه ظرفیت تولید شهرستان افزوده شد و هم اکنون به حدود ۸۰ تن رسیده است .

ساخت بزرگترین واحد تولید مواد لبنی یزد در ابرکوه

 مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به تحقق شعار سال جهش تولید و فراهم کردن زنجیره تولید شیر و فرآورده های لبنی ، اظهار کرد: بزرگترین واحد تولید مواد لبنی استان یزد در این شهرستان از سوی بخش خصوصی در دست اجراست .

این مسوول ادامه داد: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۲۷ هزار مترمربع با ۹ هزار متر مربع زیربنا با ۹۵ درصد پیشرفت کار در دست ساخت است .

غیب الهی خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی پس از بهره برداری قادر است ،روزانه ۲۰۰ تن شیرخام را به شیرخشک ، پودر آب‌ پنیر و انواع پنیر فرآوری و زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را فراهم کند.

ساخت یک واحد پرورش گاوشیری با ظرفیت هزار راس در ابرکوه

به گفته وی یک واحد پرورش گاوشیری با ظرفیت هزار راس از سوی بخش خصوصی در دست ساخت است ، و  با بهره برداری از آن تا پایان سال ۹۹ ، تولید روزانه شیر در این شهرستان با ۳۰ تن افزایش به ۱۰۵ تن می رسد.

غیب‌ الهی ادامه داد: بخش خصوصی برای ساخت این واحد پرورش گاو شیری ، ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد و پس از بهره برداری ۴۵ نفر مستقیما جذب بازار کار می شوند.

وی ، تصریح کرد: با تکمیل این  واحد خروج شیر از ابرکوه به صفر می رسد و علاوه بر آن روزانه ۱۰۰ تن شیر تولیدی استان یزد  جذب این واحد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه  تصریح کرد: با بهره برداری از چند واحد گاوی شیری و تولید فرآورده های لبنی ، علاوه بر رونق تولید ، زمینه صادرات فرآورده های لبنی از این شهرستان به کشورهای خارج نیز فراهم خواهد شد.

ابرکوه رتبه سوم تولید محصول دامی در استان یزد را در اختیار دارد و سالانه حدود ۴۰ هزار تن فرآورده های دامی شامل پنج هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ ، یکهزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز ، ۲۵ هزار تن شیرخام ، ۲۰ تن عسل و چهار هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ تولید  می کند که ۷۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

این میزان تولید حاصل پرورش سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه در ۷۵ واحد مرغداری ، ۱۵۰ هزار راس گوسفند و بز، هشت هزار و ۵۰۰ راس گاو شیری و بیش از پنج هزار کلنی زنبور عسل است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *