اهم اخبار

زیتون ساوه همچنان در رقابت با انار و پسته درجا می‌زند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: سطح زیر کشت محصول زیتون این شهرستان که در سال های گذشته روند افزایشی به خود گرفته نبود در مقایسه با سایر رقبای خود نظیر انار و پسته افزایش پیدا نکرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمودرضا خلیلی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت محصول زیتون در ساوه سال هاست که ثابت شده است، اظهار کرد: از مجموع ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول زیتون در ساوه ۲۰۰ هکتار آن به صورت متمرکز در یک باغ قرار دارد که مدیریت آن رها شده و صرفا ۵۰۰ هکتار زیر کشت اقتصادی زیتون قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه محصول زیتون نسبت به سایر محصولات شاخصی که در این شهرستان کشت می‌شود از نظر اقتصادی و درآمدی در رده پائین‌تری قرار دارد، افزود: درآمد پائین اقتصادی این محصول موجب شده است که سطح زیر کشت زیتون در ساوه توسعه نیابد و از طرفی دو نوبت سرمازدگی در سنوات گذشته انگیزه باغداران را برای افزایش سطح زیر کشت کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه احیای باغات زیتون به نسبت محصول انار، پس از سرمازدگی، زمان‌بر است، افزود: از مجموع ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول زیتون قریب به ۲۰۰ هکتار آن در سطح شهر ساوه قرار دارد که متولی آن سازمان فضای سبز شهرداری است و مابقی نیز در قالب یک یا چند درخت در منازل مسکونی مردم کاشته شده و تنها ۳۰۰ هکتار به صورت باغ زیتون وجود دارد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در ادامه با اشاره به آغاز برداشت محصول زیتون طی روزهای گذشته گفت: پیش بینی می‌شود که امسال حدود ۷۰۰ کیلو زیتون روغنی در ساوه برداشت شود و به دلیل میزان تولید بالای زیتون در استان‌های شمالی کشور، تقاضا برای زیتون کنسروی در سال جاری کاهش یافت و بالغ بر ۹۰ درصد زیتون تولیدی ساوه به صورت روغنی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن زیتون تولیدی ساوه به مراتب با کیفیت‌تر و مرغوب‌تر از محصول مشابه در نقاط زیتون خیز کشور است، افزود: ارقام زیتون کاشته شده در سطح شهرستان ساوه دومنظوره است به این معنی که که هم قابلیت برداشت روغنی و هم قابلیت برداشت کنسروی دارد.

وی افزود: بهترین موقع برای برداشت زیتون روغنی زمانی است که یک سوم محصول تغییر رنگ داده و به رنگ سیاه درآمده باشد. از آنجاکه ماندگاری بیشتر از این حد موجب خواهد شد تا از نظر کیفیت روغنی افت پیدا کند بنابراین بهترین کیفیت زمانی است که دو سوم محصول سیاه شده باشد.

خلیلی اظهار کرد: گرچه عملکرد زیتون بسته به پدیده آور یا نیاور این محصول در سال‌های پیاپی متفاوت است، اما سال آوری زیتون، از محصول پسته کمتر و از سایر رقبا نظیر انار و انجیر بیشتر است.

وی با اشاره به حرفه‌ای نبودن باغداران ساوه در حوزه نگهداری و تولید زیتون افزود: تقویت دانش تولید زیتون علاوه بر توسعه باغات می تواند برای تولیدکننده ارزش اقتصادی و درآمد بالا ایجاد کند که متاسفانه خلاء آن احساس می‌شود.

وی ارقام زیتون تولیدی این شهرستان را شامل ارقام روغنی، زرد دومنظوره، و کنسروی دانست و ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت زیتون به تولید رقم زرد دو منظوره اختصاص یافته و بالاترین سطح برداشت مربوط به این نوع زیتون است.

معاون جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه از هر ۱۰ کیلوگرم زیتون یک کیلو روغن استحصال می‌شود، تصریح کرد: اگر در هر منزل مسکونی دو درخت زیتون کاشته شود، زیتون و روغن زیتون مورد نیاز مصرف خانوار تامین خواهد شد و این مهم نقش بسزایی در ارتقای سطح سلامت خانوارها خواهد داشت.

وی مدیریت کاشت، بکارگیری ارقام مناسب با شرایط اقلیمی، آب و هوایی و خاک منطقه و نگهداری و تغذیه مناسب را از عواملی دانست که در افزایش کیفیت زیتون تولیدی شهرستان ساوه موثر است و افزود: این شهرستان به دلیل برخورداری از اقلیم خاص، زمینه مساعدی برای پرورش و تولید زیتون دارد و با توجه به مواجه بودن ساوه با پدیده خشکسالی به دلیل نیاز آبی کم زیتون و آفات کمتر نسبت به سایر نهال‌ها، این شهر بستری مناسب برای تولید زیتون را داراست.

وی در ادامه با اشاره به احیای حدود ۷۵ درصد از باغات زیتون این شهرستان پس از سرمازدگی سال ۱۳۹۵ گفت: به دلیل سرمازدگی سال ۱۳۹۵ حدود ۱۶۰ هکتار از باغات زیتون این شهرستان بر اثر سرما از بین رفت و باغداران به دلیل تجربه تلخ سرمازدگی سال ۱۳۸۶ اقدام به جایگزینی کردن نهال جدید نکردند و عملا سطح باغات زیتون شهرستان پس از دو تجربه تلخ سرمازدگی در بازه زمانی ۱۰ ساله، کاهش یافت.

خلیلی تصریح کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی ساوه، روغن استحصال شده زیتون ساوه نیز از بهترین و مرغوبترین روغن‌های تولیدی در سطح کشور است و درصد کیفیت روغن زیتون آن با سایر نقاط زیتون خیز کشور قابل رقابت است، به عبارتی از لحاظ کمی و کیفی بهترین روغن زیتون کشور در ساوه استحصال می‌شود.

کار کارشناسی در مورد سازگاری زیتون با شرایط آب و هوایی ساوه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و به مدت چهار سال به طول انجامید و سرانجام کارشناسان امور باغبانی این سازمان تایید کردند که شرایط آب و هوایی ساوه برای کشت زیتون مناسب است.

کارشناسان تغذیه با تاکید بر مصرف روغن زیتون، این محصول را دارای خواص بسیار زیادی می‌دانند، چرا که در روغن زیتون نوعی آنتی‌اکسیدان وجود دارد که سلول‌های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می‌کند و مصرف دو قاشق غذاخوری روزانه به مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی ‌ اکسیدان‌های خون می‌شود.

این روغن به دلیل برخورداری از انواع اسیدهای چرب اشباع نشده می ‌تواند نسبت کلسترول خون را کاهش دهد، از لخته شدن خون جلوگیری کند و علاوه بر آن میزان قند خون و انسولین را نیز متعادل کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *