اهم اخبار

سامانه جدید مانیتورینگ آفتکش‌ها راه‌اندازی شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر کل دفتر آفتکش‌های شیمیایی و غیرشیمیایی سازمان حفظ نباتات کشور، از راه‌اندازی سامانه جدید مانیتورینگ آفت‌کش‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، از سازمان حفظ نباتات کشور، سعیده نوربخش افزود: این سازمان در جهت تامین هدفمند و توزیع آفت کش ها بر اساس نیاز مناطق مختلف در زمان مناسب، اقدام به راه اندازی سامانه مانیتورینگ جدید آفت کش ها کرده است.

وی اظهارداشت: به منظور اطلاع و آموزش کارشناسان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی استان ها مراحل مختلف کار در سامانه از جمله نحوه احراز هویت فروشـگاه های مجاز و نحوه درج اطلاعات و عرضه به بهره بردار نهایی، نیاز سنجی ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، همچنین بر الزامات قانونی تاکید شد و لزوم تسـریع در انجام فعالیت ها در سامانه و اطلاع رسانی و فراخوان به فروشگاه های مستقر در استان ها توسط سازمان نظام مهندسی استان ها یادآوری شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به فراهم شـدن بستر ورود اطلاعات در سامانه مانیتورینگ انتظار می رود تا با همت بلند همکاران مسـتقر در اسـتان ها، نظام مهندسـی، بخش خصوصـی و فروشگاه ها اطلاعات کامل در این سامانه وارد شود تا بتوان نحوه توزیع آفت کش ها را رصد  کرد و از استفاده بی رویه و سایر موارد مرتبط بر توزیع آفت کش ها جلوگیری به عمل آید.

۵۲ هزار هکتار سطح مبارزه با عوامل خسارت زای محصولات سبزی، جالیزی و گلخانه 

به گزارش سازمان حفظ نباتات کشور، در سال جاری در سطحی بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از مزارع سبزی و جالیزی استان کردستان عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی اجرا شده است.

سـطح زیر کشت محصولات سبزی و جالیزی حدود ۱۶ هزار هکتار بوده که در مجموع بیش از ۵۲ هزار هکتار با انواع عوامل خسارت زای گیاهی مبارزه صورت گرفته است.

از ایـن میزان بیش از ۱۶ هزار هکتـار عملیات مبارزه غیر شـیمیایی (۱۳ هزار هکتـار مبارزه زراعی مکانیکی و حـدود ۳ هزار هکتار اسـتفاده از عوامل کنترل بیولوژیک) انجام شـده است.

در مقایسه با سال گذشـته حـدود ۴ هزار هکتار میزان سـطح مبارزه با عوامل خسارتزا افزایش داشـته است که دلیل این افزایش، عدم رعایت تناوب زراعی در کشت این محصولات است.

همچنین اسـتفاده از عوامـل بیولوژیـک زنبور براکون برای کنترل آفـات هلیوتیس و شب پره مینوز گوجه فرنگی در مزارع به دلیل موثر بودن این روش کنترلی در طی چند سال اخیر با استقبال خوب کشاورزان روبرو بوده است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *