اهم اخبار

سخنگوی گمرک خبر داد: ۳۲۴ کیلوگرم هروئین در کامیون حامل ادوات کشاورزی کشف شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی گمرک ایران گفت: بیش از ۳۲۴ کیلوگرم هروئین، به صورت ماهرانه‌ای در پروفیل شخم‌زن تراکتور در کامیونی به مقصد قزاقستان جاسازی شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: بیش از ۳۲۴ کیلوگرم هروئین، به صورت ماهرانه‌ای در پروفیل شخم‌زن تراکتور در کامیونی به مقصد قزاقستان جاسازی شده بود. این محموله به صورت کاملاً حرفه ای در دو کامیون حامل تعداد ۴۴ بسته به وزن ۱۳ تن کالا تحت عنوان شخم‌زن‌پشت تراکتور( چیزل) ذیل‌تعرفه ۸۴۳۲۱۰۹۰ برای صادرات به کشور قزاقستان از طریق گمرک جلفا اظهار شده بود. 

سخنگوی گمرک ایران در خصوص نحوه کشف این مواد از این کامیون گفت: پس از بررسی  کامیون، توسط واحد ایکس ری و ارجاع به گروه سگ های مواد یاب گمرک آستارا، به جاسازی حرفه ای مواد مخدر در داخل  پروفیل‌های آهنی دستگاه شخم زن پشت تراکتور مشکوک و پس از بررسی، سوراخ کردن و برش پروفیل‌ها، مشخص شد که مقدار ۳۲۴ کیلو و ۱۰۰ گرم هروئین به طرز ماهرانه ای در داخل پروفیل ها جاسازی شده است. این محموله در گمرک جلفا اظهار و از مبداء تبریز در داخل کامیون بارگیری شده بود.

لطیفی در خصوص میزان کشفیات مواد مخدر در سال ۹۸ گفت: علاوه بر پیش ساز و مواد مخدر صنعتی بیش از ۱۹۰۰ کیلوگرم هروئین، ۴۶۲.۵ کیلوگرم تریاک و بیش از ۵۰ کیلوگرم بذر شاهدانه، و بیش از ۴.۸ کیلوگرم ماری‌جوانا و حشیش در سال ۹۸ توسط پرسنل گمرک کشف شده، این در حالی است که در سال ۹۷ نیز هزار و ۶۳۲ کیلوگرم هروئین، ۴۱۵.۸ کیلوگرم تریاک، بیش از ۴۰ کیلوگرم بذر شاهدانه و ۸.۲ کیلوگرم کوکائین، حشیش و ماری‌جوانا کشف شده بود. 

وی افزود: پیش از کشف محموله ۳۲۴ کیلوگرمی هروئین، در پنج ماهه نخست امسال نیز بیش از ۴۳۴.۴ کیلوگرم تریاک، ۴.۵ کیلوگرم هروئین، حدود ۱.۶ کیلوگرم کوکائین و حشیش، ۵.۸ کیلوگرم بذر شاهدانه کشف شد و با این کشف بزرگ میزان کشفیات هروئین در سال جاری به ۳۲۸.۶ کیلوگرم رسیده است.  
   
لطیفی تاکید کرد: گمرک علاوه بر  مرزبانی اقتصادی کشور، بر اساس کنوانسیون های بین المللی، سلامت جامعه بشری را  نیز  از مسئولیت های خود می داند و پرسنل گمرک برای ممانعت از ورود مواد مخدر به کشور و یا به کشورهای دیگر ایثارگرانه و جان برکف، همه مساعی خود را به کار می بندند.

سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: بر همین اساس به دلیل قرار گرفتن جمهوری اسلامی در همسایگی کشورهای تولید کننده مواد مخدر و بازار مصرف این مواد در آسیای میانه، اروپا و غرب آسیاو شگردهای پیچیده و جاسازی های هوشمندانه مواد در محموله های تجاری و کامیون ها، فراهم ساختن زیر ساخت های کنترلی  از جمله دستگاههای ایکس ری کامیونی، پالتی، چمدانی، سگ های مواد یاب، پانسیون محل استراحت سگ های مواد یاب، ایجاد پست سازمانی تخصصی مبارزه با مواد مخدر در گمرکات اجرایی، پیش بینی ردیف بودجه سالیانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سرفصل های بودجه ای  گمرک جمهوری اسلامی ایران و فعال کردن و حمایت قانونی از گارد حفاظت گمرکات کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مبادی رسمی کشور، ضروری به نظر می رسد.  

وی افزود: در حال حاضر به دلیل گستردگی مرزها و تعداد بالای گذرگاه های مرزی و تعدد عبور و مرور کامیون های تجاری در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت علاوه بر افزایش تجهیزات کنترلی و تقویت رصدهای اطلاعاتی، تعداد سگ های موادیاب  موجود نیز، کفاف انتظارات را ندارد و این تعداد باید افزایش یابد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *