اهم اخبار

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به ۱٫۷ رسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی کشور طی ۶ سال اخیر از ۱٫۱ به ۱٫۷ اسب بخار بر هکتار رسید و تا انتهای برنامه ششم توسعه هم به ۲ اسب بخار بر هکتار افزایش می یابد.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ کامبیز عباسی عنوان کرد: در بخش کشاورزی فقط ضریب مکانیزاسیون مطرح نیست و دستیابی به تنوع تکنولوژی و نوع تکنولوژی که در تولید اثرگذار می باشد، مورد توجه است.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از یک مطلوبیت نسبی در زمینه نفوذ مکانیزاسیون برخوردار است، گفت: در محصولات غلاتی نفوذ از مطلوبیت بهتری برخوردار بوده و در دانه های روغنی اعم از کلزا، سویا و محصولاتی مانند چغندرقند نفوذ بسیار خوب است.
وی افزود: در حوزه برنج در پنج سال اخیر رشد ۵۰۰ درصدی در نفوذ مکانیزاسیون گزارش شده ولی در حوزه باغبانی به علت سنتی بودن نیاز به توسعه بیشتر مکانیزاسیون کشاورزی وجود دارد.
عباسی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط کشاورزان جذب شده و برآوردها نشان می دهد که در هشت ماه گذشته ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه ماشین های کشاورزی انجام شده است.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور در برخی ماشین های کشاورزی پنج تا ۶ درصد به واردات نیاز دارد، گفت: ماشین های زراعت برنج، برخی ماشین های نوین آبیاری و بخشی از لوازم و تجیهزات نوین آبیاری و ماشین های حوزه دام و طیور و آبزی پروری از جمله تجهیزات وارداتی است.
وی بیان کرد: با پیش بینی دولت، بخشی از نیازهای ارزی ماشینی بخش کشاورزی در قالب ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان و عرضه کنندگان بخش کشاورزی قرار گرفت اما مدیریت مطلوب از آنان انتظار می رود.
وی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ماشین آلات کشاورزی خواست تا مدیریت و پایداری قیمت ها را در حمایت از بخش کشاورزی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه تمام گندم کشور با بذرکارهای تولید داخل کشت می شود، افزود: بیش از ۹۵ درصد مزارع غلات کشور با ماشین آلات تولید داخل برداشت می شود و در آینده مشکلی برای این بخش حتی در صورت جنگ اقتصادی به وجود نخواهد آمد.

۹۰ درصد از ماشین آلات کشاورزی کشور در ردیف صنایع داخلی قرار دارد؛ این ماشین آلات شامل انواع تراکتور، ادوات و دنباله بند، کمباین و سایر ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این بخش می باشد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *