اهم اخبار

قیمت عادلانه خرید تضمینی دانه های روغنی راهی برای دستیابی به خوداتکایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسینی گفت: در تولید دانه های روغنی، اعلام قیمت خرید متناسب با هزینه های واقعی مهم ترین راه حل رسیدن به خوداتکایی طی یک برنامه چندساله است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به راهکار‌های خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی اظهار کرد: اولین مبحث در تولید دانه‌های روغنی، قیمت است که نرخ آن بر مبنای هزینه واقعی تولید در رقابت با محصول وارداتی باید اعلام شود.

وی افزود: با توجه به واردات بخش اعظم روغن مورد نیاز از طریق واردات، ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود، این در حالی است که با محاسبه سرانگشتی متوجه می‌شویم که کلزا و سایر دانه‌های روغنی از تولید داخل گرانتر است.

حسینی با اشاره به اینکه قدرت واردکنندگان بر تولید داخل می‌چربد، بیان کرد: در حال حاضر شورای قیمت گذاری با نگاه ویژه بر تولید داخل، قیمت دانه‌های روغنی را باید به گونه‌ای اعلام کند که کشاورز نسبت به امر تولید دلگرم شود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و دولت از کشت دانه‌های روغنی در بخش مکانیزاسیون، پروسه خرید و بیمه را در قالب یک‌پکیج باید ببنید که با این وجود کشاورز کلزا، کنجد و آفتابگردان تولید می‌کند.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان با اشاره به اینکه در کمباین برداشت دانه‌های روغنی و ریزدانه مشکل داریم، تصریح کرد: طی یک برنامه چند ساله و حمایت از کشاورزان امکان رفع موانع و تقویت تولید داخل وجود دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *