اهم اخبار

مدیرعامل شرکت برکه: دولت برنامه‌ای ارائه دهد تا تولیدکنندگان صنعت غذا در رقابت با بازار جهانی باقی بمانند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محسن میری گفت: دولت باید برای سال آینده برنامه‌ای داشته باشد که تولیدکننده به تولید بیشتر و رقابت ترغیب شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، مدیرعامل شرکت شیرجوشان خراسان (برکه) در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت صنعت غذا در سال ۱۴۰۰ گفت: وضعیت صنعت غذا در سال جاری خوب نبود. با توجه به افزایش چشم گیر و چند برابری مواد اولیه و پایین آمدن قدرت خرید مردم بازار داخلی در اکثر زمان‌ها دچار رکود و بحران فروش بود.

میری عنوان کرد: در بازار صادرات نیز متاسفانه بعلت نوسانات شدید ارزی و همچنین تعرفه‌های وضع شده غیر منطقی از سوی دولت به حداقل صادرات رسیده‌ایم و از طرفی محدود بودن بازار صادرات و همچنین نابسامان بودن بازار داخلی باعث شد که تولیدکنندگان صنعت غذا برای تامین مالی واحد‌های خود اکثر محصولات خود را به پایین‌ترین قیمت و حتی در مواردی زیر قیمت تمام شده به تجار کشورهای اطراف بفروش برسانند.

وی افزود: به عبارتی تجار کشورهای هدف صادراتی تعیین کننده قیمت محصول شرکت‌ها هستند و این یعنی نابود شدن شرکت‌های تولیدی.

میری گفت: درسال ۱۴۰۱ چنانچه دولت نتواند برنامه راهبردی مشخص چه در بحث بازار داخلی و چه در تثبیت ارز که رابطه مستقیم با صادرات دارد ارا‌ئه دهد اکثر تولیدکنندگان با چالش بزرگی برخورد خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت برکه بیان کرد: دولت باید بتواند از ابتدای سال با قیمت مشخص و با حداقل نوسان (حداقل تورم نقطه به نقطه در هر ماه) مواد اولیه را در بازار کنترل کند تا تولیدکنندگان بتوانند با برنامه‌ریزی درست هم در بازار داخل و هم در بازارهای صادراتی قیمت رقابتی درستی به مشتریان ارائه دهند.

وی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر اکثر تولیدکنندگان به جای آنکه فکر و توانشان را در تولید متمرکز کنند بیشتر به فکر خرید و فروش کالا بودند تا بتوانند واحد تولیدی خود را سرپا نگه دارند. چرا یک تولیدکننده همیشه نگران این قضیه باشد که اگر امروز محصول تولید کند و به بازار عرضه کند ماه آینده باید به قیمت محصول تمام شده خود و یا بالاتر مواد اولیه تهیه کند و ناچار به جای تولید محصول بیزینس مواد اولیه انجام می‌دهد و یا ترجیح میدهد اصلا تولید نکند.

مدیرعامل شرکت برکه در پایان بیان کرد: به هر حال دولت باید برای سال آینده برنامه‌ای داشته باشد که تولیدکننده به تولید بیشتر و رقابت ترغیب شود. در بازار صادرات هم روی تعرفه‌های صادراتی و تثبیت ارز فکری اساسی و منطقی شود که تولیدکنندگان صنعت غذا در رقابت با بازار جهانی باقی بمانند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *