اهم اخبار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام: عرضه گسترده نهاده های دامی از امروز در سراسر در کشور آغاز می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از عرضه گسترده نهاده های دامی از امروز در سراسر کشور خبر داد و گفت: توزیع این نهاده ها از سه بندر کشور به تمامی استانها آغاز می شود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، محمدرضا طلایی در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، از عرضه گسترده نهاده‌های دامی از امروز در سراسر کشور خبر داد.

وی ادامه داد: این محموله‌ها در سه بندر چابهار، امام خمینی (ره) و بندر عباس تخلیه و بارگیری و در استان‌های کشور توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام توضیح داد: به دلیل اختلالات ایجاد شده در تأمین و ترخیص ارز به مدت ۴ الی ۵ ماه مشکلاتی در واردات و عرضه نهاده‌های دامی به وجود آمد و در دو ماه گذشته مقرر شد که شرکت پشتیبانی امور دام علاوه بر وظیفه ذاتی خود که حفظ ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی است، در حوزه خرید و تنظیم بازار این نهاده‌ها نیز ورود کند.

طلایی ادامه داد: طی دو ماه گذشته ۳۰ کشتی نهاده به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خریداری شده که ارزش یورویی آن ۴۵۰ میلیون بوده و با ارزهای متفاوت تأمین شده است.

وی با بیان اینکه این تأمین ارز و خرید با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و جهاد انجام گرفته است، گفت: این نهاده‌ها از هندوستان، برزیل و آرژانتین خریداری شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از امروز توزیع این نهاده‌ها آغاز می‌شود، گفت: روزانه ۶ تا ۷ هزار تن نهاده در سراسر کشور توزیع می‌شود و طی روزهای آینده این رقم به ۱۰ تا ۱۲ هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با تأکید بر اینکه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه عرضه می‌شوند، افزود: با توجه به تغییراتی که در این سامانه انجام شده، امیدوار هستیم کمبودهای ایجاد شده در بازار به مرور رفع شود.

طلایی تصریح کرد: البته زمان لازم است تا قیمت نهاده‌ها در بازار متعادل شود و پیش بینی می‌کنیم با این توزیع گسترده بین دو تا سه ماه آینده شاهد رفع این مسئله باشیم و بتوانیم قیمت نهاده‌ها را به حداقل برسانیم.

نیاز کشور به کنجاله سویا در شهریور و مهر تأمین شده است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تولیدکنندگان عنوان می‌کنند در حوزه کنجاله سویا با کمبود بسیار شدیدی مواجه هستند، گفت: نیاز ماهیانه کشور به کنجاله سویا ۴۰۰ هزار تن است که ما تا پایان شهریور این رقم را تأمین می‌کنیم. همچنین برای ماه مهر نیز مشکلی در تأمین سویا نداریم و تدابیر لازم برای این منظور اندیشیده شده است.

وی درباره اینکه آیا پیش بینی می‌کنید با این تأمین قیمت نهاده سویا در حال حاضر به حدود ۱۳ هزار تومان رسیده، در حالی که نرخ مصوب آن ۲,۴۵۰ تومان است، روند کاهشی پیدا کند، گفت: بحث قیمت به حوزه ما مربوط نیست. ما در حوزه تأمین و توزیع نقش داریم و این کار را انجام می‌دهیم. به هر حال با توزیعی که انجام می‌شود، قیمت کاهش پیدا می‌کند اما به حداقل رسیدن آن نیاز به تداوم توزیع دارد.

طلایی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه برخی عنوان می‌کنند دولت قصد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی را دارد، گفت: تا جایی که اطلاع داریم چنین سیاستی فعلاً مطرح نیست و دولت در حال حاضر چنین قصدی ندارد اما این یک بحث ملی است و به عنوان یک بحث کارشناسی بررسی می‌شود و کارشناسان و مسئولان مربوطه معایب و مزایای آن را بررسی می‌کنند، ولی در حال حاضر چنین بحثی اصلاً مطرح نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سهم شرکت پشتیبانی امور دام در بازار نهاده‌ها ۲۰ درصد بوده است، گفت: با توجه به کمبودها و شرایط خاصی که وجود داشت، به دستور وزیر جهاد کشاورزی سهم ما در بازار افزایش پیدا کرد و میانگین آن ۴۰ تا ۴۲ درصد است، ضمن اینکه بحث اختلال ارزی همان طور که برای بخش خصوصی وجود داشت برای ما نیز بوده است با این تفاوت که ما ذخایری داشتیم که از آنها برای تنظیم بازار استفاده کردیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *