اهم اخبار

مدیر عامل بانک کشاورزی ایران؛ دولت ۱۴۰ هزار میلیارد ریال به بانک کشاورزی بدهکار است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل بانک کشاورزی کشور گفت: حجم بدهی دولت به بانک کشاورزی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که تا مرداد ۹۷ انتظار داریم به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، روح اله خدارحمی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی کشور در نشست خبری امروز یکشنبه ۱۱ شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: جمع‌آوری مازاد نقدینگی از جامعه وظایف اصلی بانک کشاورزی است ما رشد خوبی در پنج ماه نخست سال داشتیم منابع ما در سال ۹۶ ، ۴۰ درصد رشد کرد و در پنج ماهه نخست سال ۹۷ هم این رشد ادامه د اشت که در پایان مرداد از ۴۶ میلیون حساب توانستیم ۸۱۱ هزار میلیارد ریال سپرده دریافت کنیم که رشد ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که ما توانستیم به صورت مستمر ۲ درصد هزینه تمام شده منابع را کاهش دهیم. ما تاکنون به ۵۰ درصد از هدفی که برای امسال در نظر گرفته‌ایم رسیده‌ایم و جلب اعتماد عمومی مردم را داشته‌ایم. منابعی که از مردم اخذ می‌شود در پرداخت تسهیلات به کار گرفته می‌شود.

خدارحمی در ادامه تصریح کرد:‌ ۶۱ هزار فقره تسهیلات از ابتدای سال دریافت کردیم که نسبت به سال قبل ۳۵٫۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این بین منابع و خدمات وابسته به کشاورزی سهم بالای ۴۲ درصدی  را دارند. دامپروری ۱۶ درصد، زراعت و باغداری ۲۰ درصد و سایر بخش‌ها ۲۰ درصد از پرداخت‌های ما را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل بانک کشاورزی ایران با اشاره به میزان وصول مالی این بانک خاطرنشان کرد: بخش وصولی ما ۱۲۵ هزار میلیارد ریال دریافت داشته که نسبت به سال گذشته ۲۷٫۳ درصد رشد کرده است اما عمده‌ترین منبع تامین تسهیلات بخش کشاورزی هستیم.

وی در رابطه با میزان تسهیلات اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی اذعان داشت: یک و نیم میلیارد با اجازه مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به بخش‌های عشایری و روستایی تخصیص داده شد که پس از تبدیل به ریال در اختیار مردم قرار گرفت و ۵۰ درصد از آن به بانک کشاورزی سپرده شده که تاکنون ۵۰ درصد از این میزان پرداخت شده است.

وی افزود: اعتبار صندوق توسعه ملی صفر درصد است که با منافع بانک ادغام شده و با نرخ شش درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

خدارحمی در ادامه عنوان کرد: در اجرای این طرح از مرحله اول تا به حال ۲۶ هزار و ۷۴ طرح به مبلغ ۴۶ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال در دست بررسی بانک قرار گرفته که ۸۹۰۵ طرح به مبلغ ۱۹ هزار میلیارد ریال در بانک مصوب شده است. در این صورت و با اجرایی شدن تمام این طرح‌ها ۲۱ هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد خواهد شد که اغلب این مشاغل خانگی است. طرح‌های مطرح شده اشکال مختلفی دارد که از دامداری، احداث گلخانه و تهیه و تولید گیاهان دارویی متغیر است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در خصوص تسهیلات ارائه شده به بخش مکانیزاسیون عنوان کرد: در حوزه مکانیزاسیون اولویت پرداخت دارد در پنج ماه اول برای ۷۰۳۸ فقره ماشین آلات کشاورزی، تسهیلات در نظر گرفته شد که این میزان ۳۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.

خدارحمی با اشاره به ضرورت تولید آبزیان در قفس تشریح کرد: پرورش آبزیان در آب‌های آزاد به خاطر حفظ منابع و ذخایر ملی دیگر به صرفه نیست به همین دلیل پرورش آبزیان در آ‌ب‌های ساحلی مدنظر قرار گرفته که توسط قفس‌های معلق در دریا انجام می‌شود. ما تعدادی از این طرح‌ها را در آب‌های جنوب و شمال کشور اجرایی کردیم که سال گذشته در بندر آفتاب یک پروژه سه هزار تنی افتتاح و راه‌اندازی شد. ۱۷۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۱۴ طرح با ظرفیت ۱۳ هزار ۴۱۴ تن ماهی پرداخت کردیم.

وی افزود: دو طرح بزرگ مصوب داریم که ظرفیت آن ۱۰ هزار تن است اما هنوز به مرحله پرداخت تسهیلات نرسیده است.

وی درباره تاسیس گلخانه‌ها در کشور خاطرنشان کرد:‌ تعداد طرح‌های مربوط به گلخانه‌ها ۲۳۵ طرح به مساحت ۳۵۰ هکتار است که ۲۳۵ طرح دیگر تاکنون به ارزش ۲۰۷۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که ۲۸۹ هکتار است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در خصوص بانکداری الکترونیک عنوان کرد: ‌در حال حاضر به لحاظ شبکه الکترونیک سومین بانک بزرگ کشور محسوب می‌شویم و از لحاظ جایگاه الکترونیک هم رتبه خوبی داریم. تعداد پایانه‌های فروش این بانک در کل کشور ۴۴۶ هزار دستگاه است. ما د رسال‌های اخیر تلاش کردیم بانک را به گونه‌ای اداره کنیم که به برداشت مازاد از بانک مرکزی نیازی نداشته با شد و در سه سال اخیر به هیچ عنوان اضافه برداشت نداشیم.

وی افزود: یک خط اعتباری در حد ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما گذاشته شده که اضافه برداشت محسوب نمی‌شود و در وضعیت توازن مصارف در حال کار هستیم.

خدارحمی با اشاره صندوق بیمه کشاورزی بیان کرد: از آنجا که صندوق بیمه درون بانک است و آمیختگی با بانک دارد از محل پرداخت خود بانک‌ها غرامت‌هایی را به صندوق بیمه واریز کردیم که این ارقام به مرور باعث بدهکاری دولت به بانک کشاورزی شده است و حجم آن بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که تا مرداد ۹۷ انتظار داریم به ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده باشد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در رابطه با پرداخت مطالبات گندمکاران و خرید تضمینی گندم تشریح کرد: برای خرید تضمینی گندم عامل پرداخت بانک کشاورزی است که توسط سامانه‌های فراهم شده در مراکز خرید سریع به محض تخصیص پول از طرف شرکت بازرگانی دولتی پرداخت می‌شود. ۱۲ هزار مییلیارد ریال در یک مقطع و یک ۱۰ هزار میلیارد ریال هم اخیرا از منابع بانک برای تامین مطالبات گندمکاران کمک کرده‌ایم.

خدارحمی افزود: برنامه دولت این است که تا ماه‌های آینده باقیمانده پول کشاورزان هم پرداخت شود. اعتباردهی تا زمان پرداخت بدهی کشاورزان مورد قبول کشاورزان واقع نشد و قرار بر پرداخت کامل پول بدون پیش شرط است. تاکنون ۶۳ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *