اهم اخبار

معاون فنی و امور گمرکی خبر داد: افزایش صادرات محصولات کشاورزی با وجود شیوع کرونا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: ارزش محصولات کشاورزی صادر شده در نیمه نخست سال جاری معادل دو میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۸، معادل ۱۲.۲ رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از گمرک، «مهرداد جمال ارونقی» با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری سه میلیون و ۷۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با وزنی معادل ۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تن از افزایشی معادل ۲۴.۴ درصد برخوردار بوده است.

به گفته وی، ۱۰ قلم اول صادرات کالاهای کشاورزی در نیمه نخست سال جاری از جمله شامل پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، رب گوجه فرنگی، مغز پسته،  سیب، سیب زمینی و هلو بوده است.

معاون فنی گمرک ایران افزود: در این مدت صادرات پسته با پوست برابر با ۴۷ هزار تن به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۱۴۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۱ درصد رشد داشته است که این میزان در خصوص صادرات رب گوجه فرنگی برابر با ۱۰۴ هزار تن و ارزش ۸۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱۰۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۸ درصد افزایش داشته است.

ارونقی تاکید کرد: صادرات مغز پسته به وزن هفت هزار تن با ارزشی معادل ۸۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی معادل ۹۱ درصد و از نظر ارزشی برابر با ۵۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه سیب با صادرات ۱۶۶ هزار تن به ارزش ۶۱ میلیون دلار از نظر وزنی ۱۳۰ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: صادرات سیب زمینی با وزن ۲۷۰ هزار تن و ارزش ۵۲ میلیون دلار، از رشد وزنی ۱۳۰ درصد و رشد ارزشی ۹ درصد برخوردار بوده و هلو، شلیل و شفتالو برابر با ۷۴ هزار تن و ارزش ۵۱ میلیون دلار از رشد وزنی و ارزشی ۲۰۱ درصدی برخوردار بوده است.

ارونقی با بیان اینکه عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و چین، به عنوان کشورهای اصلی مقصد این محصولات بودند، تاکید کرد: با وجود تحریم های اقتصادی، شرایط بحرانی کرونا در کشورها و مشکلات موجود در زمینه صادرات، محصولات کشاورزی همچنان رکورددار صادرات بوده و هیچ کدام از این مشکلات، مانع صادرات محصولات کشاورزی نشده است.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *