اهم اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی: خرید توافقی گوجه فرنگی در استان بوشهر از سر گرفته می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: روز پنجشنبه ۲ هیات از فناوران و صنعتگران حوزه کشاورزی و بازرگانان برای تدوین برنامه عملیاتی خرید توافقی محصول گوجه فرنگی وارد استان بوشهر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ اسماعیل قادری فر افزود: تلاش می‌شود این هیات‌ها برنامه عملیات خوبی برای خرید توافقی محصول گوجه فرنگی تولید رب و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورها تدوین کنند تا با توجه به تنش آبی، گرانی نهاده‌ها و برخی معضلات دیگر کشاورزان در تولید محصول بیش از این متضرر نشوند.

وی بیان کرد: افزون براین برنامه کوتاه مدت، تلاش می‌شود در برنامه‌ای میان مدت صنایع تبدیلی پیشرفته ای برای ایجاد زنجیره ارزش پایدار در تولیدات کشاورزی استان بوشهر فراهم شود.

قادری فر اضافه کرد: استان بوشهر در حوزه نخیلات یکی از قطب‌های تولید خرما و در بحث تولید گوجه فرنگی خارج از فصل نیز از استان‌های پیشرو است و تلاش می‌شود اقتصاد کشاورزی این استان با استفاده از نوآوری‌ رونق بخشیده شود.

وی یادآور شد: پیک تولید گوجه فرنگی خارج از فصل استان بوشهر در ۲ مقطع نیمه دی ماه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن و نیمه بهمن ۲۰۰ هزار تن است که بخشی به صورت تازه خوری به بازار داخلی تزریق می شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: براین اساس پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی به صورت توافقی در استان بوشهر از سوی این سازمان خریداری شود که بخشی صادرات و بخشی برای کنستانتره گیری مصرف می شود بنابراین محدودیتی برای خرید توافقی این محصول وجود ندارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با انجام خرید توافقی شاهد رونق بیشتری در بازار محصول گوجه فرنگی در هفته های پیش رو باشیم.

به گفته قادری فر در حاشیه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر بازدیدهای میدانی ازمزارع گوجه فرنگی استان بوشهر انجام و تمهیداتی فراهم شد که با ورود ضربتی برخی از شرکت‌های توانمند در صادرات و کنستانتره گیری گوجه فرنگی بتوانیم شاهد خرید بهتر این محصول از گوجه کاران این استان باشیم.

وی در باره خرید خرما نیز گفت: امسال کیفیت محصول خرما در استان بوشهر خوب بود و با توجه به بازار مناسب نیازی به خرید حمایتی در این بخش احساس نمی‌شود و کشش بازار خرما به نحوی بود که نخلداران خیلی متضرر نشدند.

رئیس سازمان تعاون روستایی با اشاره به اینکه بهبود و احیای نخیلات استان بوشهر از جمله مصوبه‌های رئیس جمهور است اضافه کرد: براین اساس نخیلات این استان باید مورد توجه قرار گیرد و  با احیای آنها در مناطقی مانند سعدآباد با استفاده از فناوری‌های نوین، آبیاری قطره ای و زیرسطحی باید بهره وری نخیلات را افزایش داد تا سال آینده محصول بهتر و بیشتری از سوی کشاورزان تولید شود.

وی اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی در این دوره شعار هوشمند سازی و تجاری سازی محصولات کشاورزی را با رویکرد صادرات محور در دستور کار خود قرار داده است.

قادری فر گفت: برخلاف آن چیزی که رسانه های معاند و بیگانه به خاطر کینه‌ای که از مردم ایران دارند به نادرستی وجود باقیمانده سموم و آلودگی محصولات کشاورزی را القا می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی با تولیدات فاخری که کشاورزان دارند به دنبال این است که بازار صادراتی پایداری را برای محصولات کشاورزی فراهم و به این وسیله رونق کسب و کار کشاورزی به وجودآید.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات کشاورزی نباید ما را از بازار داخلی غافل کند بلکه در کنار صیانت از بازار داخلی باید محصولات کشاورزی صادرات محوری را در دستور کار قرار دهیم تا این تبادلات باعث رونق کسب و کار در این بخش شود.

قادری فرد ادامه داد: در راستای نوسازی و بهسازی شبکه تعاون روستایی کشور برای تبدیل به یک شبکه هوشمند، تجاری سازی محصولات کشاورزی با استفاده از ابزارها و راهکارهای نوآورانه یکی از برنامه‌های مدیریتی است که ما باید بتوانیم با استفاده از توان استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و نوآوران کشور بخش کشاورزی را به سمت نوآوری و اقتصاد کشاورزی و گذار از اقتصاد کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی پیش ببریم.

وی افزود: به طور یقین در این مسیر نقش تشکل‌ها و اتحادیه ها بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *