اهم اخبار

نمک جایگزین میخواهد/اضلاع صنعت،سیاست و مردم مثلث سلامت را شکل می دهند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر همکاری اهالی صنعت، سیاست گذاران سلامت و مصرف کنندگان، بر یافتن جایگزین نمک برای استفاده در فراورده های غذایی تاکید کرد.
دکتر بهروز جنت در گفت و گو با ایفدونا، اظهار کرد: متاسفانه برخی از مواد مضر موجود در غذا، همان مواد خوشمزه کننده غذا همچون شکر، نمک و چربی هستند که مکررا درباره نقش مخرب آنها در بروز بیماری های واگیردار از سوی متخصصان صحبت شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از چالش هایی که وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری های غیرواگیردار مواجه است، اصولا همین مزه غذاها است.

این مقام مسئول تاکید کرد: کافی است که تولید کننده ای صرفا اندکی از نمک فراورده غذایی خود را کاهش دهد آن هنگام است که اعتراض مشتریان به سوی او سرازیر خواهد شد.

دکتر جنت تصریح کرد: به نظر می رسد به صورت جدی باید جایگزین هایی را برای این مواد یافت.

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: بی شک یکی از آسان ترین و مهمترین راههای جلوگیری از بسیاری بیماری های بزرگسالی، هدایت ذائقه کودکان به سمت منطق صحیح مصرف مواد غذایی است.

دکتر جنت عنوان کرد: نقش ذائقه سازی در فرهنگ سلامت بسیار تعیین کننده است و می بایست از کودکی فرزندانمان را با آموزش تغذیه مطلوب قرار دهیم.
وی ادامه داد: چنانچه طبع فرزندمان به سمت غذاهای شور گرایش پیدا کند و این عادت در او نهادینه شود در بزرگسالی باید هم انتظار پرفشاری خون و بسیاری مشکلات دیگر را از او داشت.

دکتر جنت اظهار کرد: از آنجا که در کنار موادی همانند شکر و چربی که مصرف خارج از اندازه آن بسیار برای سلامتی مضر است نمک هم نقش کم رنگی نداشته باشد، کما اینکه بیشتر دریافتی نمک نزد ما ایرانیان از نان و پنیر است که با اندیشیدن راهکارهای مناسب کاهش، برایند مصرف آنرا بسیار تقلیل خواهد داد.

وی عنوان کرد: در ابتدا شاید پیشنهاد جایگزینی موادی همچون ترشیجات به جای آن پیشنهاد بدی نباشد اما استفاده از تشدید کننده های نمک به عنوان حربه دیگری است که امروزه در صنعت برای جلوگیری از آسیب های این ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در این روش به گونه ای عمل می کنند که علی رغم مصرف اندک شدت طعم نمک درغذا اتفاق بیافتد و مثلا نمک یک درصد در ذائقه مصرف کننده القای ۲تا ۲٫۵ درصدی کند.

دکتر جنت اضافه کرد: راهکار دیگری در دنیا برای کاهش نمک کاربرد یافته است استفاده از تکنولوژی های صنعتی جدید مثل نمک های توخالی است. این نمک ها با کریستال های توخالی و سبکی که دارد اگر چه حس شوری دلخواه را به مصرف کننده می دهد اما عملا از گرماژ و جرم اندکی برخوردار است.

وی بیان کرد: ایجاد شیب غلظتی به عنوان راهکار دیگری است که می تواند در کاهش مصرف نمک بشدت تاثیر گذار باشد.

دکتر جنت در پایان خاطرنشان کرد: همه موارد مطروحه در نهایت به خواست مثلث اهالی صنعت، سیاست گذاران سلامت و مهمتر از همه مصرف کنندگان باز می گردد که اگر کیفیت یکی از این عناصر سه گانه بلنگد، آش همین آش خواهد بود و کاسه همان کاسه.

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *