اهم اخبار

پیشنهاد ۱۰ هزار تومانی کشاورزان برای خرید تضمینی گندم/ پیش‌بینی برداشت ۱۲ میلیون تن در سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران خاطر نشان کرد: قیمت جهانی گندم و میزان حجم واردات بررسی شده و تقریبا به نرخ کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده‌­ایم اما این نرخ باید در شورای قیمت‌گذاری مصوب شود که جدایی از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علیقلی ایمانی با اشاره به تصویب نشدن قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم از سوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، گفت: کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گرفته است که ارز تخصیص داده شده برای واردات گندم را در بازار به ریال تبدیل و به کشاورزان داده شود تا اینگونه آنها تقویت و بتوان تولید داخلی را افزایش داد و نیازی به واردات گندم نداشته باشیم. قیمت پیشنهادی آنها کیلویی ۹۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه مصوبات کمیسیون تلفیق قانونی نیست، افزود: هنوز این مصوب به صحن مجلس نرفته و رای نیاورده است اگر رای آورد باید به شورای قیمت­گذاری ابلاغ شود. طبق قانون خرید تضمینی، این شورا مسئول قیمت­‌گذاری محصولات کشاورزی را برعهده دارد و اگر این قیمت‌­گذاری از سوی رییس شورا تصویب شود آن زمان این مصوبه قانون و اجرا می­‌شود، در حال حاضر در حد مصوبه کمیسیون تلفیق است.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق این قیمت هستید؟ گفت: گندمکاران به دنبال تغییر نرخ خرید تضمینی گندم بودند و پیشنهاد آن نیز داده شد و شورا نیز تصمیم گرفت که در خرید تضمینی گندم تجدید نظر کند اما هنوز جلسه شورا تشکیل نشده است. از سوی دیگر قیمت جهانی گندم و میزان حجم واردات بررسی شده است و تقریبا ما به نرخ کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده‌­ایم اما این نرخ باید در کمیسیون شورا بررسی و در نهایت مصوب شود که باید بگویم این نرخ جدایی از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس است.

وی با بیان اینکه قیمت یک فاکتور در خودکفایی گندم است، افزود: قیمت مناسب انگیزه کشاورزان برای تولید را افزایش می‌دهند اما عوامل دیگر چون تامین به­ موقع نهاده‌، سم، کود و آموزش بهره­‌برداران و شرایط اقلیمی و جوی نیز در تولید موثر است و باید مناسب باشد تا تولید خوب اتفاق بیفتد. این پرسش پیش روی گندمکاران است که چرا در ۲ میلیون اراضی آبی که برای گندم اختصاص داده است میانگین عملکرد پایین است؟ اراضی آبی ارتباطی با خشکسالی ندارد یعنی این اراضی نگاهی به نزولات آسمانی ندارند و در صورت کاهش بارندگی کشاورز آنها را آبیاری می­‌کند. ما به وزارت کشاورزی پیشنهاد دادیم که برای این ۲ میلیون هکتار فکر اساسی کند یکی از موضوعات مطرح شده کشت قراردادی، در این اراضی بود.

وی ادامه داد: گندم‌کاران به وزارتخانه پیشنهاد دادند که بسته‌­های حمایتی برای افزایش تولید کشاورزان را در نظر بگیرند، بالا بودن قیمت کود یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان است از این­رو بهتر است این وزارتخانه کود را به کشاورزان بدهد و هزینه آن را سر محصول از آنها دریافت کند این اتفاق در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ما رخ داد، افزایش مصرف کود مساوی با افزایش عملکرد و  تولید. در سال آینده وزارت کشاورزی این سیاست را در سطح ۱ میلیون هکتار از اراضی آبی دنبال کند بدون تردید شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

به گفته نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران٬ تحقق این مهم مستلزم تامین منابع و مدیریت است انجمن گندم کاران بحث آموزش گندم کاران را بر عهده گرفته است و کارگاه آموزشی برای آنها برگزار خواهد کرد تا سطح آگاهی آنها را بالا ببریم و از سوی دیگر اگر حمایت مالی شوند از ۲ میلیون اراضی آبی حداقل ۱۰ میلیون تن گندم تولید می‌شود و شک نکنید که می‌توان به خودکفایی برسیم، اگر بارندگی مناسب باشد برداشت محصول تا ۶ میلیون تن اضافه می­‌شود و دیگر نیاز به واردات نداریم.

وی میزان نیاز سالیانه گندم را ۱۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود: در برخی از سال‌ها ذخایر استراتژیک نیز انجام می‌دهیم.  دلیل افزایش قیمت جهانی گندم به دلیل افزایش تقاضا بوده است کشورها به دلیل خشکسالی‌­ها و سیل حجم  ذخیره سازی را بالا بردند.

ایمانی در پایان خاطر نشان کرد: پیش بینی تولید امسال به دلیل بارندگی مناسب زیاد باشد البته مشروط به اینکه تگرک٬ طوفان و آفت … که جز ریسک­‌های کشاورزی هستند کنترل شوند اگر عوامل خسارت‌زا کنترل شوند ما تولید ۱۲ میلیون تن گندم خواهیم داشت.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *