اهم اخبار

کاهش سهمیه آرد نانوایان تکذیب شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پژوهشگر اقتصادی در خصوص کاهش ۷۰ درصدی سهمیه آرد برخی از نانوایان گفت: خبر‌هایی مبنی بر کاهش یارانه نان بیشتر نانوایان کذب است و صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، در میز اقتصاد امروز به موضوع دیدگاه‌های مختلف درباره نحوه توزیع یارانه آرد و نان با حضور حسن خانی پژوهشگر اقتصادی، محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم، اصغر پابرجا کارشناس حوزه آرد و نان و بازرگان، کارشناس حوزه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

حسن خانی پژوهشگر اقتصادی گفت: حوزه کالا‌های اساسی به خصوص حوزه آرد و نان باید زنجیره تولید و توزیع آن‌ها شفاف و هدفمند شود، هدفمندی یارانه‌ها از دهه ۸۰ اجرا شد و شاهد افزایش قیمت  برخی از کالا‌ها بودیم.

او گفت: متاسفانه بی‌تفاوتی در این حوزه می‌تواند مشکلاتی برای کشور داشته باشد. کسی که سیاست طرحی را  پیشنهاد می‌دهد باید مشکلات را هم برطرف کند.

او گفت: گران کردن کالا و پرداخت یارانه نقدی مشکل ساز است؛ به طوری که باید قدرت خرید مردم حفظ و زنجیره پرداخت یارانه آرد و نان شفاف شود.

حسن خانی با بیان اینکه کشش قیمت تقاضای نان صفر است، گفت: از ۸ ماه قبل قیمت جهانی گندم از ۴۰۰ دلار به ۸۰۰ دلار رسیده است و نمی‌شود در کشوری که وابسته به کالای اساسی و در تحریم است، یارانه آرد و نان آزاد شود. اصلا این موضوع امکان پذیر نیست.

او با اشاره به اینکه در ۶ سال اخیر بزرگترین تورم را شاهد بودیم، گفت: تورم ما در ۶ سال قبل ۴۰ درصد رشد کرده است و پیشگام تورم در وهله نخست اقلام خوراکی هستند که ما نیازمند یک سیستم و مکانیز حمایتی هستیم.

او در خصوص کاهش سهمیه آرد برخی از نانوایان گفت: ۷۰ درصد سهمیه نان نانوایان کم نشده است و خبر‌ها مبنی بر کاهش یارانه نان بیشتر نانوایان کذب است.

در ادامه محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم گفت: سال ۱۴۰۰ دولت یک هزینه برای ما اتخاذ کرد و با توجه به افزایش هزینه‌ها که سال به سال شاهد آن هستیم، هنوز این رقم یعنی دستمزدمان همانند دوسال پیش اتخاذ می‌شود.

او گفت: در حال حاضر ما ۱۵۵ هزار میلیارد ریال یارانه نان پرداخت می‌کنیم و باتوجه به شرایط موجود تولیدکنندگان نان، ما با نحوه توزیع یارانه آرد و نان مخالفیم و باید این موضوع به جیب مردم برسد.

او گفت: متاسفانه قیمت آرد و نان در هر سال مشخص نیست و اگر پرداخت مستقیم آرد و نان به مردم باشد جلوی فساد گرفته خواهد شد. متاسفانه به دلیل نبود صلاحیت در بخش نانوایان هر روز شاهد جریمه سنگین برای قشر نانوایان هستیم.

در ادامه اصغر پابرجا کارشناس حوزه آرد و نان گفت: یارانه آرد و نان باید به مردم داده شود چرا که ۳۰ درصد از هزینه‌ها کم می‌شود. ما به شدت تحت فشار واحد‌های نظارتی هستیم، اگر خواهان افزایش کیفیت نان هستیم باید یارانه نان به مردم داده شود.

او گفت: باید مجلس آتی طوری عمل کند که هزینه‌های دولتی کاهش پیدا کند، خواهشی که داریم این است که یارانه نان به مردم برسد.

پابرجا گفت: با آرد آزاد قیمت سنگک از ۸ هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین در ادامه بازرگان کارشناس اقتصادی گفت: به نظر من دولت باید یارانه را به خود کشاورز بدهد، دولت می‌خواهد با اقتصاد دستوری مدیریت کند چرا که این نظارت کار اشتباهی است.

او ادامه داد: در سال آینده دولت ۲۳۰ هزار میلیارد یارانه آرد پرداخت کند. همچنین قیمت جهانی نرخ ارز و هزینه تمام شده تولید در این مسئله دخیل است، ولی در جهان دولت دخالتی در این زمینه ندارد، ولی متاسفانه در کشور ما برعکس است.

بازرگان گفت: به طور کلی یارانه نان باید به دست مصرف کننده یعنی مردم برسد غیر از این باشد فساد تولید می‌شود، به نظر من باید واردات گندم آزاد گذاشته شود.

محمد صادق افرا کارشناس اقتصادی نیز افزود: بحث نان باتوجه به کالای اساسی مردم جز خط قرمز است و من صد درصد مخالف این طرح هستم و باید یارانه آرد و نان به صورت نقد پرداخت شود.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه یارانه آرد و نان با نرخ تورم که پیش نمی‌رود و باید با یک سیستم کنترل پذیری جلوی کنترل آرد و نان گرفته شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *