اهم اخبار

کاهش فرسایش و تولید خاک امری مهم در تامین امنیت غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان امور اراضی گفت:کاهش فرسایش و تولید خاک از برنامه‌های سازمان امور اراضی است که در نهایت تأمین امنیت زیستی و غذایی را تأمین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگه خبرنگاران جوان؛ رضا افلاطونی رئیس سازمان امور اراضی در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی زمین برگزار شد، گفت: کره زمین سرمایه بین نسلی بود که باید قابلیت زیست آن برای آیندگان نیز حفظ شود.

 او افزود: زمین میراث گذشتگان و امانت آیندگان بوده و اساس برنامه‌ها بر مبنای این شعار پی ریزی می‌شود. در واقع زمین بستر کشاورزی و تولید است و با وجود آزمون انواع روش‌های کشت هیچ کدام در تأمین غذای مورد نیاز بشر موفق نبوده و جز با زمین و خاک نمی‌توان امنیت غذایی را تضمین کرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی به صراحت بیان شده حفاظت محیط زیست اعم از زمین، جنگل، اراضی کشاورزی و… یک وظیفه عمومی بوده که باید از سوی نهاد‌های متولی پیگیری شود.

او گفت: قانون حفظ کاربری اراضی از دیگر قوانین تصویب شده برای حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، بهینه سازی محیط زیست و… است. سال ۱۳۸۵ آخرین قانون مصوب در این حوزه بوده که اصلاحاتی در قوانین مصوب ۱۳۷۴ اعمال شد. این تغییرات ضرورت داشت، زیرا جرایم قوی نبوده و اثربخشی چندانی در حوزه حفظ زمین رخ نداد. با توجه به اصلاحات انجام شده ضمانت‌های اجرایی قوی‌تر شده و از حجم تغییر کاربری کاسته شد.

افلاطونی به فرسایش خاک در کشور اشاره کرد و گفت: تقویت خاک با سازمان امور اراضی بوده که یکی از پرچالش‌ترین موضوع در کشور به شمار می‌رود. از بین رفتن توان زایش خاک امنیت غذایی را با خطر جدی مواجه می‌کند.

او اضافه کرد: همچنین مساله کاهش فرسایش و تولید خاک از دیگر برنامه‌های سازمان امور اراضی است که در نهایت تأمین امنیت زیستی و غذایی را تأمین می‌کند.

افلاطونی گفت: اگر اثرات تغییر کاربری و حفظ کاربری رصد شود افراد متوجه زمین‌هایی خواهند شد که دیگر قابل سکونت نیستند این در حالی است که نقطه به نقطه یک سرزمین باید امکان زندگی در آن فراهم باشد.

او تاکید کرد: اراضی کشور باید به گونه‌ای نگهداری شوند که دست کم مواد غذایی مورد نیاز داخل را تولید و تأمین کند.

رئیس سازمان امور اراضی گفت: اگر اثرات تغییر کاربری و حفظ کاربری رصد شود افراد متوجه زمین‌هایی خواهند شد که دیگر قابل سکونت نیستند این در حالی است که نقطه به نقطه یک سرزمین باید امکان زندگی در آن فراهم باشد.

او تاکید کرد: اراضی کشور باید به گونه‌ای نگهداری شوند که دست کم مواد غذایی مورد نیاز داخل را تولید و تأمین کند.

افلاطونی با برنامه‌های در دست اقدام سازمان امور اراضی کشور اشاره کرد و گفت: «رفع تداخلات اراضی دولتی و کشاورزی»، «حفظ اراضی کشاورزی و صدور مجوز برای تغییر کاربری و برخورد با کاربری‌های غیرمجاز» و نیز «یکپارچه سازی اراضی» از وظایف این سازمان بوده که در حال پیگیری است.

رئیس سازمان امور اراضی با اعلام اینکه موضوع حفظ اراضی به صورت عملیاتی به استان‌ها ابلاغ شده است، ادامه داد: سی ام فروردین امسال موضوع حفظ اراضی به استان‌ها ابلاغ شده و در هر استان یک شهرستان باید به عنوان پایلوت معرفی شود.

افلاطونی گفت: بدیهی‌ترین تأثیر عملیاتی شدن این امر کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصولات با کیفیت مناسب خواهد بود.

او گفت: مدیریت یکپارچه زمین یکی از مسائل مهمی است که باید نهاد‌های متولی زمین در قالبی یک سیاست تصمیم واحد اتخاذ کنند. این موضوع با عنوان آمایش سرزمین در قانون دیده شده است. متولی آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه بوده که در آن کمیته‌ای شکل گرفته و وزارت جهاد کشاورزی یکی از اعضای آن است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *