اهم اخبار

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ خوراکی: کاهش ۴۵ درصدی فروش قارچ/ بسیاری از واحدهای تولیدی توان تمدید دفترچه‌های بیمه کارگران را ندارند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ های خوراکی از کاهش حدود ۴۵ درصدی فروش قارچ در کشور خبر داد و گفت: تولیدکنندگان توان پرداخت حق بیمه و سود و جریمه تسهیلات بانکی را ندارند.

محمدحسن افشار در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تولید کشور، اظهار کرد: تولید قارچ نیز مانند بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بر بازار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قارچ به عنوان یکی از محصولات اصلی در رستوران ها، فست فودها و هتل مورد مصرف قرار می گیرد که اکنون با افت شدید سفارش روبه رو شده است.

به گفته افشار؛ ۳۰ درصد از قارچ تولیدی در رستوران‌ها و فست فودها و  10 تا ۱۵ درصد در هتل‌ها مصرف می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف خانگی قارچ نیز سیر نزولی به خود گرفته است، افزود: با توجه به تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عدم خروج مردم از منزل شاهد کاهش تقاضای مصرف قارچ در بخش خانگی نیز هستیم.

افشار همچنین از کاهش چشمگیر قیمت قارچ در بازار خبر داد و گفت: کاهش تقاضا موجب شده قیمت هر کیلوگرم قارچ از ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش یابد.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت قارچ به نصف موجب شده تولیدکنندگان قارچ دچار بحران اقتصادی شدید شوند تا جایی که توان پرداخت هزینه‌های جاری خود را ندارند.

افشار از دولت خواست که علاوه بر دادن مهلت برای بازپرداخت تسهیلات به بعد از بحران شیوع ویروس کرونا، به دلیل شرایط بد اقتصادی تولیدکنتدکان قارچ سود و جریمه آن‌ها را نیز ببخشد.

وی از دیگر مشکلات تولیدکنندگان قارچ در شرایط کنونی را مربوط به بیمه پرسنل واحدها عنوان کرد و افزود: پیش تر کارفرمایان در حوزه تولید قارچ مانند سایر بخش‌های کشاورزی ملزم به پرداخت ۱۰ درصد از حق بیمه پرسنل بودند، اما اکنون باید ۳۰ درصد پرداخت کنند.

افشار ادامه داد: علاه بر آن در گذشته واحدهای کوچک تولید از پرداخت سهم بیمه تا ۵ نفر پرسنل معاف بودند، اما اکنون مجبور به پرداخت آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط جدید بیمه‌ای فشار مالی زیادی به واحدهای کوچک تولیدی وارد میکند، اظهار کرد: این فشار مالی در شرایطی که اکنون اقتصاد کشور گرفتار آن است حذف بسیاری از واحدها و خروج آن ها از چرخه تولید را به همراه دارد.

افشار تصریح کرد: هم اکنون نیز تعداد زیادی از واحدهای تولیدی کوچک توان تمدید دفترچه‌های بیمه کارگران خود را ندارند و هر روز شرایط اقتصادی برای آن ها بدتر می‌شود.

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی تعداد واحدهای فعال را یک هزار و ۴۰۰ واحد عنوان کرد.

افشار گفت: از این تعداد واحد تنها ۱۰ واحد بزرگ تولیدی هستند که از توان اقتصادی مناسبی برای مواجه با بحران برخوردار هستند.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *