اهم اخبار

گیاهی ۲۰۰ برابر شیرین تر از قند سال آینده در ایران تولید می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
مجری سابق طرح گندم گفت: برای اولین بار در ایران گیاه استویا (شیرین کننده غذایی) که ۲۰۰ برابر قند شیرینی دارد، در بندر انزلی کشت شده است که پودر این گیاه از اردیبهشت ماه سال آینده برای مصارف صنعتی و دارویی به بازار عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کمال ذبیحی مجری سابق طرح گندم و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران اظهار کرد:برای دستیابی به برنامه های اقتصاد مقاومتی درنظر داریم در ۱۰ سال آینده ۳۰ هزار تن بذر سیب زمینی معادل ۱۰ درصد نیاز بذری کشور، در داخل تولید و تامین شود.

 وی افزود:ایران یکی از واردکنندگان بذر سیب زمینی نیاز سالیانه آن ۵۰۰ هزار تن است که بخشی از طریق خودمصرفی کشاورزان و بخشی از راه واردات تامین می شود که فقط پنج درصد آن مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر است.

ذبیحی تصریح کرد: آن بخش از بذر سیب زمینی که به دست کشاورزان تولید و تامین می شود می تواند به کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی عملکرد و کیفیت محصول منجر شود و با استفاده از بذر تایید شده موسسه تحقیقات ثبت به طور حتم با افزایش همین مقدار تولید و کیفیت روبرو شویم.

ذبیحی در ادامه صحبت ها خود گفت: کود سولفات پتاسیم یکی از کودهای پرمصرف بخش کشاورزی به شمار می رود؛ به طوری که نیاز مصرفی کشور ۷۰۰ هزارتن است که ۹۵ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

وی اعلام کرد کارخانه تولید سولفات پتاسیم شهرستان شاهرود سال آینده به بهره برداری کامل می رسد و اکنون در مرحله آزمایشی روزانه ۵۰ کیلوگرم کود سولفات پتاسیم تولید می کند که در صورت بهره برداری کامل از کارخانه، ظرفیت تولید به ۵۰ هزارتن در سال می رسد.

به گفته وی، این کارخانه در مجموع به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت این کارخانه سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران یادآوری کرد تاکنون شیرین کننده های مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد.

ذبیحی گفت: برای نخستین بار گیاه استویا (شیرین کننده غذایی) که ۲۰۰ برابر قند شیرینی دارد، در بندر انزلی کشت شده است.
وی افزود: پودر این گیاه برای نخستین بار در اردیبهشت ماه آتی برای مصارف صنعتی و دارویی به بازار عرضه می شود.

 اشتغالزایی برای هزار نفر در منطقه صفر مرزی

ذبیحی تولید و تامین نهاده های کشاورزی و همچنین اشتغالزایی را از دیگر اقدام های همسو با اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: پارسال یک هزار و ۲۰ هکتار مزرعه در شهرستان پلدشت رودخانه ارس در نقطه صفر مرزی به سیستم های نوین آبیاری، کشت و ماشین های نوین مجهز و در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ تن محصول گندم و جو تولید شد.

به گفته وی، از این میزان یک هزار و ۶۰۰ تن گندم و یک هزار تن جو بود که با آب مناسب (۷۰۰ لیتر در ثانیه) به دست آمد.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی افزود: اطراف شهرستان پلدشت، روستاهایی با آمار بیکاری بالا قرار دارد؛ از این رو همسو با اقتصاد مقاومتی به تولید محصولات و نهاده های مورد نیاز کشور در مناطق محروم اقدام کرده ایم و در طول دوره کشت، بیش از یک هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار مشغول شدند.

این مسئول ایران را در زمینه تامین دانه های روغنی وابسته به خارج از کشور عنوان کرد و افزود: در سال زراعی ۹۵ – ۹۶ ، ۲۷۰ هکتار کلزا به صورت مکانیزه و یکپارچه در شهرستان پلدشت کشت شد که این یکپارچگی در سراسر کشور بی‌نظیر است.

وی اعلام کرد میانگین برداشت کلزا در کشور یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم است که امیدواریم برداشت خردادماه از این مزرعه بیش از دو تن شود.

صادرات ۱۲ میلیون دلاری میوه و سبزی و کشمش به روسیه 

معاون سرمایه گذاری شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: در ۲ سال گذشته انواع میوه، سبزی، صیفی‌ شامل کشمش، کیوی، انار و انگور به ارزش ۱۲ میلیون دلار به روسیه صادر شد.

خزائی یادآور شد: عراق، روسیه و افغانستان در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی مورد توجه قرار دارند و افزود: تلاش کردیم با حضور مستقیم در بازار روسیه بتوانیم بسترهای لازم را برای صادرات محصولات ایرانی فراهم کنیم.

به گفته وی، با یک شرکت بزرگ صادراتی در روسیه قرارداد همکاری امضا شده تا ارتباط با شرکت های دیگر برقرار شود.

معاون سرمایه گذاری شرکت مادرتخصصی بخش کشاورزی ایران با تاکید بر کیفیت میوه های صادراتی به عراق اعلام کرد: مانند کشمش، مرغ، رب گوجه فرنگی، کنسرو و اندکی تخم مرغ به عراق صادر شده که در مجموع ۱۴۰ میلیارد ریال چرخش مالی برای کشور ما به همراه داشته است.

 خزائی گفت: ایران در زمینه صادرات مرغ در بازارهای جهانی مزیت رقابتی ندارد؛ به طوری که قیمت تمام شده مرغ ایران در هر تن نزدیک ۲۰۰ دلار بالاتر از کشورهای دیگر است.

 

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *