اهم اخبار

یک مقام مسئول: گوشت ارزان شد/ نرخ هر کیلو دام زنده ۳۴ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با توجه به فراوانی عرضه دام، قیمت لاشه در عمده فروشی کاهش یافته است.

 

 

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار گوشت قرمز اظهار کرد: اگرچه قیمت گوشت در بخش تامین و عمده فروشی از ثبات نسبی برخوردار است، اما در بازار خرده فروشی با پدیده گران فروشی روبرو هستیم.

وی افزایش واردات دام زنده و گوشت قرمز و ازدیاد دام داخل ناشی از شرایط مساعد مرتع را عامل اصلی کاهش قیمت گوشت در بازار برشمرد.

پوریان از کاهش قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو دام زنده در کشور ۳۴ هزار تومان است و در برخی شهر‌های سیل خیز قیمت دام به ۲۵ تا ۲۶ هزارتومان سقوط کرده است.

این مقام مسئول با انتقاد از قیمت بالای گوشت قرمز در خرده فروشی‌ها بیان کرد: در شرایط فعلی، قیمت گوشت قرمز در خرده فروشی‌ها به دلیل سو استفاده خرده فروشان با نرخ‌های قبلی عرضه می‌شود، این در حالی است که قیمت دام زنده و لاشه در عمده فروشی‌ها کاهش چشمگیری داشته است که از دستگاه‌های ذی ربط انتظار می‌رود در بازار نظارت جدی داشته باشند چرا که قیمت دام به حد گسترده‌ای در میادین کاهش یافته است.

رئیس شورای تامین دام کشور درباره آخرین وضع تاثیر وقوع سیل در عرضه دام گفت: اگرچه وقوع سیل‌های اخیر تلفاتی در برخی استان‌ها همچون خوزستان و پل دختر ایجاد کرده است، اما میزان خسارت به حدی نیست که بتواند به بخش دام و طیور خسارت وارد کند.

وی قیمت هر کیلو لاشه در عمده فروشی‌ها را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: البته در برخی استان‌ها قیمت لاشه به دلیل ازدیاد عرضه به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: وقوع سیل و بارش‌های اخیر در برخی استان‌ها موجب شده تا برخی دلالان با قیمت‌های پایین اقدام به حرید دام زنده از دامداران کنند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به تاثیر بارش‌های مناسب در افزایش عرضه دام به کشور اظهار کرد: بارش‌های اخیر فرصتی ایجاد کرده است تا به سبب شرایط مساعد مرتع کمبودی در عرضه دام داخل نداشته باشیم.

پوریان با اشاره به اینکه واردات دام زنده کماکان سابق است، بیان کرد: هم اکنون میزان واردات دام سبک زنده در حدی است که کشتارگاه‌ها با ازدیاد دام زنده روبرو هستند.

وی از واردات دام زنده سنگین در روز‌های آتی خبر داد و گفت: با توجه به فراوانی واردات در تامین نیاز بازار مشکلی نداریم.

پوریان در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام داخل نداریم، تصریح کرد: با استمرار مناسب واردات و عرضه داخل پیش بینی می‌شود که قیمت دام زنده به نرخ منطقی خود که ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، برسد. از این رو مسئولان با اعمال نظارت‌های بیشتر در خرده فروشی‌ها باید از گران فروشی جلوگیری کنند تا اجحافی در حق مصرف کننده صورت نگیرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *