اهم اخبار

۵۰ هزار تن خرمای آماده صادرات در سردخانه‌های بم موجود است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه نگرانی در مورد تامین خرما وجود ندارد گفت: از ۷۵ هزار تن خرمای تولیدی امسال در شهرستان بم حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه ها موجود و تامین بازار داخل و صادرات آنها در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ عباس سعیدی روز دوشنبه در جریان بازدید از سردخانه های شهرستان بم افزود: وضعیت سردخانه های شهرستان مطلوب و بسته بندی این محصول برای صادرات به صورت بسیار سالم، مکانیزه و بهداشتی در حال انجام است.

به گفته وی محصول خرمای شرق استان کرمان به کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه، هند، روسیه،مالزی، و همچنین کشورهای اروپایی مانند آلمان صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهارداشت:برای تامین بازارهای داخلی کشور و ماه رمضان وضعیت خرما بسیار مطلوب است و خرما به اندازه کافی در سردخانه ها وجود دارد.

به گفته وی تسهیلات برای سردخانه هایی که نیازمند راه اندازی یا توسعه هستند در نظر گرفته خواهد شد.

قیمت خرما تابع عرضه و تقاضاست

وی درباره قیمت خرما در بازار نیز تصریح کرد: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا در بازار است و دولت نمی تواند در افزایش یا کاهش قیمت خرما دخل و تصرفی انجام دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: کشاورزان باید بهره وری را بالا ببرند تا هزینه ها جبران شود و برداشت بیشتری داشته باشند.

آثار مثبت برداشت فله‌ای 

وی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در شهرستان رقم خورد و بسیار هم مورد توجه واقع شد فاصله گرفتن کشاورزان از برداشت های سنتی است به طوری که باغدار خرما را به صورت فله ای در سبد وارد سردخانه ها کند و عملیات بسته بندی خرما در سردخانه و با توجه به سلیقه خریدار و تحت برند خاص صورت گیرد.

سعیدی بیان کرد: برداشت به صورت فله ای هزینه ها را کاهش می دهد و اشتغالزایی بهتری هم خواهد داشت.

آفت سوسک حنایی در شرق استان کرمان دیده نشده

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان درباره آفت های خرما اظهارداشت: آفت سوسک حنایی خرما در شرق استان کرمان خصوصا بم هنوز دیده نشده و فقط در جنوب استان کرمان و به صورت محدود در شهداد دیده شده که همکاران بنده پیگیر مبارزه با این آفت هستند.

وی عنوان کرد: در حال ردیابی آفت سوسک حنایی هستیم اما کشاورزان باید دقت کافی داشته باشند و نهالی را که می آورند رصد و کنترل کنند زیرا اگر این آفت وارد منطقه شود بسیار خسارت آفرین است.

به گفته سعیدی آفت سوسک حنایی در وسط چوب درخت خرما پنهان می شود و ردیابی و کنترل این آفت بسیار سخت و مشکل است.

سعیدی درباره مبارزه با آفت زنجره خرما نیز گفت: طی چند سال گذشته برای مبارزه با این آفت با همکاری جهاد کشاورزی ، فرمانداری ها، دهیاری ها و کشاورزان بهترین اقدامات انجام شده، تحت کنترل است و در حالت طغیانی قرار ندارد.

 وی ادامه داد: آفت همیشه وجود دارد و نمی توان گفت برای همیشه از بین خواهد رفت و باید تحت کنترل قرار گیرد .

سعیدی افزود: بحث آموزش و ترویج در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و سیکل زندگی آفت به کشاورزان آموزش داده می شود همچنین سموم مورد نیاز هم فراهم شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: کشاورزان باید با توجه به ارزش اقتصادی که محصول خرما دارد باغ هایشان را محافظت و مراقبت کنند تا آفت و بیماری ها را کنترل کنند زیرا همیشه احتمال پیدا شدن انواع و اقسام بیماری ها و آفات وجود دارد.

اعتبار کانال های سدنسا تامین خواهد شد

وی درباره کانال های سد نساء نیز توضیح داد: کانال های درجه یک و ۲ مربوط به آب منطقه‌ای و کانال های سه و چهار متعلق به جهاد کشاورزی است که حدود هفت کیلومتر باقی مانده است؛ همچنین مقرر شد طی مکاتباتی اعتبار جزیی این کانال ها تامین مالی شود.

بر اساس این گزارش، رییس جهاد کشاورزی از زمین دو مجتمع دهکده خرما نیز بازدیدی به عمل آورد و بحث واگذاری این زمین ها به سرمایه گذاران، براساس اعلام متولیان طی ۲ هفته آینده پیگیری خواهد شد.

امسال برداشت ۷۵ هزار تن خرما از ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ های بارور شهرستان بم گزارش شده است.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *