اهم اخبار

۶ هزار میلیارد ریال برای رونق کشت گلخانه‌ای گلستان سرمایه‌گذاری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که در ۲ سال اخیر بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ۲۸۰ هکتار گلخانه و ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در استان انجام شد که تکمیل این طرح‌های در دست ساخت موجب رونق کشاورزی گلستان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ نویدرضا فرهانی داشت: از این سطح سرمایه‌گذاری، ۵۵ هکتار در حال بهره‌برداری است که در آن محصولات کشاورزی شامل سبزی و گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل رنگی، لیموترش و گل‌های فصلی، نشایی، درختچه و آپارتمانی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد ۵۰ هکتار گلخانه در دست اجرا بوده و جذب تسهیلات بانکی برای راه اندازی بیش از ۱۶۵ هکتار گلخانه نیز از سوی متقاضیان در حال پیگیری است.

فرهانی گفت: تقاضای سرمایه‌گذاری برای ایجاد گلخانه در اکثر مناطق استان وجود دارد ولی بیشترین گلخانه های گلستان در گرگان و گنبدکاووس ساخته شد.

وی افزایش ۸ تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده بالا به سبب تولید بیشتر و مصرف بهینه منابع آبی و افزایش بهره وری را از مهم‌ترین مزایای کشت‌ گلخانه‌ای عنوان کرد.

وی صدور مجوزهای لازم و تغییر کاربری محل استقرار گلخانه و اعطای تسهیلات بانکی یارانه دار و یا تلفیقی به میزان ۸۰ درصد سرمایه گذاری در طرح ایجاد گلخانه را از جمله حمایت‌های سازمان جهادکشاورزی گلستان برای رونق این صنعت برشمرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: اولویت ایجاد گلخانه‌ در استان راه اندازی بخش های تولید سبزی و صیفی است.

مهدی لطفی زاده، ترویج کشت گلخانه‌ای را یکی از برنامه های بلند مدت جهادکشاورزی گلستان برشمرد و افزود: تا سال ۱۴۰۴ سطح گلخانه‌های ایجاد شده استان به هزار هکتار خواهد رسید که در صورت تحقق آن به ازای هر هکتار گلخانه ۱۰ شغل مستقیم و ۲۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

تصویب ایجاد ۵۰۰ هکتار گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی در سفر دی ماه سال ۹۷ رییس جمهوری به گلستان، تاکیدی بر نگاه ویژه مسوولان برای شتاب دادن سرمایه‌گذاری این حوزه است.

گلستان به سبب شرایط جغرافیایی و طبیعی و امکان تولید ۹۲ محصول، تهدید کم آبی برای فعالیت کشاورزی در مزارع ناشی از خشکسالی‌های اخیر و وجود بازار خوب برای مصرف محصولات کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی در داخل و کشورهای آسیای میانه، ظرفیت زیادی برای ایجاد و توسعه گلخانه ای دارد که با حمایت دولت از متقاضیان، رونق سرمایه‌گذاری در این بخش از سال ۹۶ شتاب چشمگیری گرفت.

مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۷ درصد از درآمد این استان شمالی از محل فعالیت در بخش کشاورزی به دست می آید.

سالانه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن از جمله انواع محصولات زراعی، باغی، شیلات، دام و طیور در گلستان تولید می‌شود.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *