اهم اخبار

تخلیه غیر قانونی و شبانه یک واحد تولیدی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تمامی دستگاه ها، ماشین آلات، انبار های مواد اولیه و تولیدات یک واحد صنعتی منسوجات، شبانه و بدون آگاهی قبلی و حضور مالک، تخلیه و جا به جا شد.

به گزارش اگروفودنیوز، مدیرعامل «اتحادیه مرکزی هماهنگی و نظارت بر تعاونی های صنعت و معدن» در نامه ای به بسته شدن کارخانه تولیدی «درآسا» به نهادهای مرتبط گلایه و اعتراض کرده و یادآور شده: بستن این واحد تولیدی که برای بیش از ۵۰ تن از زنان، شغل صنعتی ایجاد کرده است، موجب زیان مادی و معنوی می شود و از مقام های عالیه کشور خواستار رسیدگی شده است.
واحد صنعتی تولید منسوجات «دُر آسا» که در محوطه انبار و مرکز پخش صنایع غذایی بهروز قرار دارد در پی اختلاف مالی مدیران جدید این واحد غذایی با بنیانگذار و مالک پیشین «بهروز»، در یک عملیات خلاف قانون، تعطیل شد و تمامی آنچه در این واحد بوده بنا بر گزارش مسئولان قضایی به ارزش تقریبی یکصد میلیارد ریال شبانه تخلیه و به نقطه دیگری برده شده است.
ریشه این اختلافات، عدم اجرای تعهدات مدیران جدید «بهروز» به مدیریت پیشین است که باید ظرف ۳ ماه انجام می گردید اما پس از ۶ سال هنوز عمل نشده است.
واحد صنعتی «دُر آسا» که با مدیریت «بهجت مجیدی نامی» یکی از زنان کارآفرین کشور اداره می شود، یک پیشینه خوشنام ۱۵ ساله دارد. ویژگی آن نیز حضور و فعالیت زنان در تمام بخش های مدیریتی و تولیدی است که در زمینه منسوجات فعالیت دارد.
گفتنی است حدود ۱۵ سال پیش در محوطه مرکز پخش و انبار «بهروز»، واحد تولیدی «درآسا» با مدیریت خانم «بهجت مجیدی نامی» همسر بهروز فروتن بنیانگذار «بهروز» راه اندازی گردید که تمامی مدیران و کارکنان آن زن هستند. به ویژه بنا بر باور و اندیشه کارآفرینی خانم «نامی»، بخشی از کارکنان را زنان سرپرست خانواده تشکیل می دهند.
حوزه فعالیت خانم نامی که از چهره های شاخص عرصه کارآفرینی به شمار می رود، تنها در همین واحد محدود نمی گردد. ایجاد واحد های خوشه ای کار در منزل ها برای زنان، راه اندازی موسسه کارآفرینی خیریه در رستم آباد رودبار، ریاست کمیته زنان خانه صنعت و معدن ایران و . . . از آن جمله است.

پس از واگذاری «بهروز» بنابر تعهدات مدیریت جدید، «درآسا» همچنان به فعالیت خود ادامه می داد. اختلافات ناشی از عدم اجرای تعدات مدیران جدید، به مراجع قضایی کشانده شد و در مرحله نخست، شعبه ۲۱ شورای حل اختلاف، ابتدا رای به حکم تخلیه می دهد که اعتراض و ارایه مدارک، منجر به صدور ابطال حکم تخلیه از سوی شعبه ۱ دادسرا می گردد. اما مدیریت جدید بهروز بی اعتنا به این حکم ابطال، دست به تخلیه می زند. در روز های شب عید و در یک عملیات شبانه و بدون آگاهی قبلی، کلیه دستگاه ها، ماشین آلات، انبارهای مواد مصرفی و تولیدات و حتی گاوصندوق های حاوی منابع مالی و اسناد شرکت از سوی مدیران جدید «بهروز» تخلیه گردیده است.
نماینده محترم شعبه ۲۱ حل اختلاف تهرانسر پس از این رخداد، با حضور در محل، بازدید و گزارشی تهیه کرده است. پلیس نیز در محل حضور می یابد اما از ورود آنان جلوگیری می شود.
مدیر کارخانه «درآسا» در شکایت نامه ای به آیت الله لاریجانی ریاست محترم قوه قضاییه برای رسیدگی به این مورد، ضمن دادخواهی یادآور شده است: در شرایطی که مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و در پیام نوروزی اخیرشان نیز، گسترش و حمایت از تولید داخلی را به عنوان یک راهکار مناسب، توصیه فرمودند، آیا تخلیه و تعطیلی یک واحد صنعتی که برای بیش از ۵۰ تن از زنان سرپرست خانواده، اشتغالزایی کرده است، می تواند در راستای پیروی از این فرمایش و دستور سازنده معظم له باشد؟
تخلیه غیر قانونی اموال «درآسا» در حالی صورت گرفته است که این واحد برای ارائه محصول به ۴ نمایشگاه و همچنین تامین نیاز چند مرکز خیریه آماده شده بود. جابه جایی منابع مالی این شرکت نیز سبب شده است کارکنان از دریافت دستمزد پایان سال خود، محروم بمانند در حالی که بسیار به آن نیاز داشته اند.
در بخش دیگری از نامه بنیانگذار «درآسا» به رییس محترم قوه قضاییه می خوانیم: همانگونه که آگاه هستید ایجاد یک واحد شغلی حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد، از طرفی، درگیری ها و سختی های تولید، در صورت نبود پشتیبانی دولت، خود به تنهایی می تواند یک کارآفرین و تولید کننده را از پای درآورد. حال تعطیلی این واحد ویژه زنان با بیش از ۵۰ تن، آیا در شرایط کنونی به سود اقتصاد و صنعت کشور است؟

خانم مجیدی نامی می افزاید: این واحد صنعتی را با هدف ایجاد شغل برای زنان در مناطق محروم راه اندازی کرده ام سن و سال من، سرمایه اندوزی را بر نمی تابد و هدفم یک فعالیت غیر انتفاعی برای خیریه هاست. بستن یک واحد صنعتی فعال آنهم در روزهایی که کارگران بیشتر از هر زمان نیاز به احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی دارند، آیا سبب مخدوش کردن اعتماد آنان به مجموعه مدیران ارشد و تصمیم گیران کشور نمی گردد؟
در این زمینه باید یادآور شد «بهجت مجیدی نامی» مالک «درآسا» همسر «بهروز فروتن» بنیانگذار گروه صنایع غذایی «بهروز» است که حدود ۳۵ سال در صنعت غذای کشور با فعالیت های پژوهشی و تولید مواد غذایی سالم بر سر سفره خانواده ها حضور خوشنام داشته و به عنوان پاداش نیز بیش از ۴۰۰ تندیس، لوح تقدیر و سپاسنامه از روسای جمهور، وزارتخانه ها، دانشگاه ها، سازمان ها و مراکز بین المللی دریافت داشته است.
بهروز فروتن به عنوان یک چهره کارآفرین، تولید کننده ای صادق در صنعت و همچنین فردی فعال در امور اجتماعی از خوشنامی و شهرت بالا برخوردار است. مدیران ارشد دولت های قبلی و فعلی ، صاحبان صنعت و همچنین مدیران و خبرنگاران رسانه ها نیز از بهروز فروتن شناخت خوبی دارند و نیک می دانند که او در صورت حل مشکلات «بهروز»، می توانست کارآفرینی بیشتری برای جامعه پدیدار کند. وی گرچه این واحد تولیدی را حدود ۶ سال پیش بنا بر شرایط اقتصادی به مدیریت جدیدی واگذار کرداما همچنان در عرصه کارآفرینی، برنامه های فرهنگی و امور اجتماعی و همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، فعال است.

از دست دادن مدیران کارآفرینی در شرایط امروز جامعه که نیاز به تولید و اشتغال در آن اجتناب ناپذیر است ، خسارت معنوی و اقتصادی در پی دارد. به نظر می رسد مدیرانی همانند مهندس جهانگیری معاون اول رئیس محترم جمهوری و وزیر اسبق صنایع و معادن ، محمد شریعتمدار معاون اجرائی رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری و مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر کنونی صنعت ،معدن و تجارت که از پیش با بهروز فروتن آشنایی وشناخت دارند، می توانند مساله کارخانه «درآسا» و همچنین گروه صنایع غذایی بهروز را به عنوان یک الگو برای رسیدگی واقعی به مشکلات صنعت، بررسی نمایند و راه را برای ادمه حیات آن هموار سازند.
در پایان باید پرسید اگر مساله ای حقوقی در یک واحد صنعتی پیش می آید؛ آیا به جای بستن و تعطیلی، شایسته نیست در حین ادامه فعالیت، رسیدگی و برطرف شود؟

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *