اهم اخبار

نبود استاندارد اجباری عرضه “عسل زنبور ندیده” را به بازار افزایش داده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کانون علم و دانش صنعت زنبور عسل کشور گفت: نبود استاندارد اجباری برای تولید عسل، تقلب در این محصول را افزایش داده است، از جمله این تقلب‌ها عرضه “عسل زنبور ندیده ” یا عسل دست‌ساز در حجم بالا است که به بازار داخلی و صادراتی عسل کشور ضربه زده است.

 

 

عفت رئیسی سرحدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا افزایش عرضه “عسل زنبور ندیده” را تهدیدی برای بازار داخلی و صادراتی کشور دانست و افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز، صادرات عسل و موم مورد توجه صادرکنندگان وتولیدکنندگان قرار گرفته، اما در این میان تخلفات نیز رو به افزایش است که می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به بازار عسل کشور وارد کند.

وی ادامه داد: مانعی برای صادرات عسل کشور وجود ندارد چرا که مازاد تولید داریم، اما نبود استاندارد اجباری برای عسل ما را با مشکلات جدی رو‌به‌رو کرده است.

رئیسی سرحدی علاوه بر افزایش تخلفات، کاهش قیمت عسل کشور در بازارهای صادراتی را از نتایج اجباری نبودن استاندارد عسل عنوان کرد.

به گفته وی؛‌ استاندارد عسل در کشور ما تشویقی است که تبدیل به معضلی بزرگ برای تولیدکنندگان و آسیب جدی به مصرف‌کنندگان شده است.

رئیسی سرحدی یادآور شد: نبود اسناندارد اجباری همراه با محدودیت بازار صادراتی قدرت چانه‌زنی برای قیمت بهتر را از صادرکنندگان عسل کشور گرفته است.

وی عمده صادرات عسل کشور را با توجه به شرایط تحریم به کشورهای ترکیه، مالزی و حوزه خلیج فارس عنوان کرد.

رئیسی سرحدی با تاکید بر اینکه علی‌رغم ارزش بالای دیگر فرآورده‌های زنبور عسل تولید و عرضه این محصولات در کشور ما مغفول مانده است، اظهار کرد: در توسعه سایر محصولات و فرآورده‌های زنبور عسل نیاز به آموزش و استفاده از روش‌های جدید داریم تا خام فروشی کاهش یابد.

وی اضافه کرد: از سایر محصولات زنبور عسل می‌توان درآمد بیشتری داشت و تضمین خرید آن‌ها نیز بالاتر است.

رییس کانون علم و دانش صنعت زنبور عسل کشور همچنین نبود بسته‌بندی نامناسب را از مشکلات مهم در عرضه عسل و فرآورده‌های آن به بازار داخلی و صادراتی برشمرد و افزود: پیشرفت‌های قابل توجه در صنعت بسته‌بندی عسل اتفاق افتاده است که ما از آن عقب هستیم در حالی که به روز کردن ابزارهای تولید و بسته‌بندی نقش اساسی در افزایش صادرات خواهد داشت.

رئیسی سرحدی در پایان تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد می‌بایست مشکلات پیش آمده را با اجباری کردن استاندارد عسل مرتفع کند. این سازمان با اجبار استاندارد برای عسل هم به سلامت مصرف کنندگان داخلی اهمیت می‌دهد وهم برای خریداران خارجی اطمینان خاطر از کیفت عسل ایرانی ایجاد می‌کند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *