اهم اخبار

آغاز حرکت محصولات کشاورزی به سوی بازار سرمایه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
مدیر کل دفتر تعرفه، تدوین مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخلاف تمام دنیا در ایران بورس پذیرنده قیمت است نه شکل دهنده آن و این موضوع موجب شده مسیر بازار از عرضه و تقاضا و رقابت نگذرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، ولی‌الله فریادرس امروز در مراسم افتتاحیه معاملات نخستین صندوق‌های کالایی کشاورزی و گواهی سپرده کالایی خرمای مضافتی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به توانمندی کشور در تولید خرما اظهار کرد: ایران با تولید بیش از ۱٫۳ میلیون تن خرما در رتبه ۲ یا ۳ جهان نوسان دارد و جایگاه صادراتی خوبی را برای خود در بازارهای جهانی تعریف کرده است.

وی ادامه داد: کشور ما با میزان صادرات سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن خرما جایگاه پنجم صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است.

ارزش صادراتی خرما در سال ۹۸ را ۵ میلیون دلار است

فریادرس ارزش صادراتی این محصول در سال ۹۸ را ۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این ارقام نشان می‌دهد چه ظرفیتی بزرگی در تولید و صادرات خرما وجود دارد که باید برای توسعه آن ابزارهای مناسبی تعریف شود.

وی یکی از مهترین این ابزارها را بورس کالا برشمرد.

فریادرس گفت: بورس کالا می‌تواند ابزاری باشد که نه تنها خرما بلکه برای تمام محصولات کشاورزی را در مسیر درست بازار قرار دهد.

وی با انتقاد از رفتار نادرست دولت با بورس کالا اظهار کرد: هر چند دولت در شرایط تحریم و فرصت کمی که برای ایجاد ابزار توسعه بازار دارد توانسته این صندوق را راه اندازی کند اما رفتار نادرست با این بازار موجب شده بازار سرمایه در حال دست و پا زدن باشد.

فریادرس تصریح کرد: برخلاف تمام دنیا در ایران بورس پذیرنده قیمت است نه شکل دهنده آن و این موضوع موجب شده مسیر بازار از عرضه و تقاضا و رقابت نگذرد.

با پایان اقتصاد دولتی، بازار سرمایه در کشور شکل می گیرد

مدیرکل دفتر تعرفه، تدوین مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواستار پایان اقتصاد دولتی شد و گفت: تنها با پایان اقتصاد دولتی است که بازار سرمایه در کشور ما شکل قابل قبولی می‌گیرد.

فریادرس ابراز امیدواری کرد راه اندازی صندوق‌های کالایی کشاورزی و گواهی سپرده کالایی خرمای مضافتی مسیری برای سایر محصولات کشاورزی برای حرکت به سوی بازار سرمایه باشد.

وی یادآور شد: محصولات باغی ارزش بالایی دارند و می‌توانند با کمک بورس کالا در جایگاه مناسبی در تولید و بازار برسد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *