اهم اخبار

اجرای موفق سند الگوی کشت در گرو همکاری بین وزارتخانه‌ها است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مهمی که باید در سند الگوی کشت به آن توجه شود، اعمال محدودیت برای کشت محصولات دارای نیاز آبی بالا در استان‌های دارای تنش آبی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهر امسال و با حضور وزیر جهاد‌کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور از سند کشت محصولات کشاورزی استان‌ها یا همان سند الگوی کشت برای سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ رو‌نمایی شد؛ سندی که قرار است مبنای مدیریت تولیدات بخش کشاورزی در نقاط مختلف کشور باشد، اما از قرار معلوم انتقادات قابل تأملی به آن وارد است، از جمله این که سندی که قرار است مبنای عملکرد یک بخش مهم اقتصادی کشور باشد، کمتر جهت ارزیابی و مطالعه حتی در دسترس مخاطبان آن یعنی کشاورزان قرار گرفته و مهرمحرمانه بر آن خورده است.

آقای ذبیح اله اعظمی ساردویی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه چالش اصلی کشور آب است و این مسئله در بیانات اخیر مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است، درباره سند الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر ما اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تصمیم‌گیر نهایی در حوزه محصولات کشاورزی بودیم، قطعاً کاری می‌کردیم که بسیاری از محصولات غیراستراتژیک از خارج وارد شود.

اعظمی ساردویی در این باره افزود: در دهه ۵۰ شمسی کسری منابع آب زیر زمینی کشور چند صد هزار مترمربع بود، اما اکنون تراز منفی آب‌های زیر زمینی در کشور ما به به چندین میلیارد مترمکعب رسیده است که از جمله پیامد‌های خطرناک آن باید به فرونشست‌های پرشمار زمین و دشت‌های کشور اشاره کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر اینکه بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۵۳ درصد از آب‌های زیر‌زمینی کشور اکنون در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: موضوع مهمی که باید در سند الگوی کشت به آن توجه شود، اعمال محدودیت برای کشت محصولات دارای نیاز آبی بالا در استان‌های دارای تنش آبی است که چنین موضوع مهمی در سند هنوز به صورت کامل محقق نشده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آن چه وزارت جهاد کشاورزی از آن به عنوان سند الگوی کشت یاد می‌کند، بیشتر شبیه به یک تقویم یا سالنامه زراعی است، اضافه کرد: اکنون در ۱۹ استان کشور کاشت برنج وجود دارد و این در حالی است که باید تنها در ۲ استان ما کشت برنج داشته باشیم و سند الگوی کشت در این خصوص از بازدارندگی کافی برخوردار نیست.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به اجرایی کردن سند الگوی کشت نیست، افزود: واقعیت این است که برای اجرای موفق و بی نقص سند الگوی کشت باید ۵ وزارتخانه شامل جهاد کشاورزی، نیرو، صمت، اقتصاد و امور دارایی و نفت در کنار ۴ سازمان مانند منابع طبیعی، محیط زیست، برنامه و بودجه در کنار هم دیگر و به صورت مکمل نقش داشته باشند.

اعظمی ساردویی همچنین با انتقاد از جهاد کشاورزی بخاطر امتناع از انتشار سند و برخورد محرمانه با این سند گفت: ما که نماینده مجلس هستیم و چندین بار نیز درخواست کرده ایم، هنوز موفق نشده ایم به متن نهایی سند الگوی کشت دست پیدا کنیم و آنچیزی که به عنوان سند رونمایی شد را ما هنوز ندیده‌ایم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در نقد دیگری درباره سند الگوی کشت گفت: نقد دیگری که به سند الگوی کشت وارد است این است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع مالی بسیار کمی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است که این منابع نیز در کنار بودجه نان قرار گرفته است و با توجه به اهمیت بالای نان در سبد معیشت مردم، اجرای این سند در سال آینده با مشکلات مالی و اعتباری هم مواجه خواهد بود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *