اهم اخبار

افزایش قیمت جهانی گندم، ذرت و دانه‌های روغنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم، ذرت و دانه روغنی افزایش قابل توجهی داشت اما قیمت دام زنده با کاهش همراه شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم، ذرت و سویای روغنی و خوراکی همه افزایشی بودند. قیمت شکر و کاکائو هم افزایش را تجربه کرد اما قیمت انواع دام زنده و پرواری کاهش قیمت داشتند. امروز در بازارهای جهانی قیمت هر بوشل گندم با ۲٫۷۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۳۸ دلار معامله شد. قیمت ذرت هم با رشد ۷۵ سنت هر بوشل از این محصول به قیمت ۳۸۲ دلار و ۷۵ سنت معامله شد. 

ایران  امسال به رغم اینکه مسؤولان جهاد کشاورزی می‌گویند ۱۳٫۵ میلیون تن گندم تولید شده است اما آمار خرید تضمینی نشان می‌دهد که تنها ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و در سیلوها نگهداری می‌شود. این درحالی است که نیاز کشور به گندم حدود ۱۱ میلیون تن است.

کمیته‌ای اخیراً تشکیل شد تا بررسی کند آیا باید واردات گندم انجام شود یا خیر که نهایتاً این کمیته تصمیم گرفت ۲٫۵ میلیون تن گندم وارد کشور شود. افزایش نرخ جهانی در قیمت وارداتی این محصول اساسی تأثیرگذار است. 

همچنین ایران ۷۵ درصد خوراک طیور را که عمدتاً ذرت است وارد می‌کند. هر گونه افزایش در قیمت جهانی بر قیمت تمام شده محصولات وارداتی تأثیرگذار است و باعث نوسان قیمت در داخل می‌شود. 

امروز قیمت سویای خوراکی با ۳٫۲۵ دلار افزایش نسبت به روز گذشته هر بوشل به قیمت ۸۷۳ دلار و ۷۵ سنت معامله شد. سویای روغنی هم رشد ۱۰ سنت داشت و روغن کانولا هم افزایش ۱٫۷ دلاری را تجربه کرد.

ایران عمده‌ترین واردکننده دانه‌های روغنی است، حدود ۹۰ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود. 

قیمت دام زنده امروز کاهشی بود، دام زنده ۴۰ سنت و دام پرواری ۱۲ سنت کاهش داشتند.

سرویس خبری: بین الملل

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *