اهم اخبار

افزایش ۲۳ درصدی صید ماهیان دریای خزر در سال‌جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به افزایش ۲۳ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر، گفت: از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر ۹۲۰ تن ماهی توسط صیادان استان‌های شمالی صید شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از سازمان شیلات ایران، مختار آخوندی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از ابتدای فصل صید در مهرماه تاکنون ۹۲۰ تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر صید شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۲۳ درصدی است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: از مجموع صید انجام شده، ۲۱۷ تن ماهی سفید، ۲۰۰ تن ماهی کپور و ۴۸۷ تن ماهی کفال صید شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد سهم صید دریای خزر به ماهی کفال اختصاص داشته است، گفت:  ۲۳ درصد ماهی سفید، ۲۲ درصد ماهی کپور و بقیه شامل سایر گونه‌ها بوده است.

آخوندی یادآور شد: همچنین از مجموع صید انجام شده، ۳۷ درصد سهم گیلان، ۵۵ درصد سهم مازندران و هشت درصد سهم استان گلستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال ۱۴۰۰ از ۱۲۳ شرکت تعاونی صید پره، ۱۱۷ شرک فعال هستند، تصریح‌کرد: از این تعداد ۴۹ شرکت در استان گیلان، ۵۲ شرکت در مازندران و ۱۶ شرکت در استان گلستان فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، سرانه صید هر شرکت تعاونی را هشت تن اعلام کرد و ادامه‌داد: بخش عمده ماهی صید شده دریای خزر در سه استان شمالی به فروش می‌رسد و بخشی نیز به استان تهران وارد می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه در دریای خزر افزون بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند، اظهار داشت: بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی به صید گونه‌های سفید، کفال و کپور اختصاص خواهد داشت.

این مقام مسوول سازمان شیلات ایران تصریح‌کرد: تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی در سال‌های اخیر نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

وی به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تامین مولد طبیعی، هر ساله بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

آخوندی با اشاره به مشارکت صیادان با سازمان شیلات ایران به‌منظور تکثیر ماهیان استخوانی و رهاسازی در آب‌های رودخانه‌ای به منظور افزایش ذخایر آبزیان دریای خزر، تصریح‌کرد: در همین راستا در سال گذشته ۳۶ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در آب‌های جنوبی دریای خزر رهاسازی شد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: با توجه به اینکه ذخایر آبزیان دریای خزر رو به کاهش است، سازمان شیلات ایران از صیادان انتظار دارد که سال به سال شاهد افزایش مشارکت در زمینه تکثیر و رهاسازی گونه‌های ماهیان استخوانی باشیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع ۱۱ هزار و ۶۱ تن انواع ماهیان استخوانی دریای خزر توسط صیادان استان‌های شمالی کشور صید شد، ابراز امیدواری کرد: امسال شاهد افزایش میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر باشیم.

صید ماهیان استخوانی به‌طور معمول هر ساله از بیستم مهر ماه آغاز و تا ۱۵ فرودین‌ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت، اما زمان دقیق اتمام صید نیز ممکن است بنا به انجام گشت‌های تحقیقاتی چند روز زودتر یا دیرتر از ۱۵ فرودین ماه با اعلام نهایی کارشناسی شده موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به اتمام می رسد.

بر اساس این گزارش، مجموع تولیدات شیلاتی کشور در سال ۱۳۹۹ از محل صید در آب های جنوب و شمال کشور و همچنین از محل آبزی پروری به بیش از یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن رسید.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *