اهم اخبار

انتقادات نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از سیاست گذاری در حوزه امنیت غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در کشور با کشاورزانی مواجه هستیم که به دلیل عدم تامین هزینه‌های کاشت خود، عطای برداشت محصول را به لقایش بخشیده و با دلی مجروح و با چشمی اشکبار مزرعه خویش را به چرای دام اختصاص می‌دهند.

به  گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، محمد جواد عسگری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، ضمن تشکر تلاش‌های کادر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور اظهار کرد: هر چند که پرداختن به برجام برای مردم ملال آور شده است اما با توجه به مذاکرات جدید و تیم مذاکره کننده باید اذعان کنم هیچ امضا و تعهدی با طرف‌های غربی تضمین ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با استناد به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان  قبل از مذاکرات جدید فرمودند که آمریکا به دنبال خواسته خود است نه مذاکره. تیم مذاکره کننده باید  این اظهارات را نصب العین قرار دهد و با تمسک به مکتب شهید سلیمانی و راهبردهای ایشان طرف‌های غربی را وادار به اجرای تعهدات خود نماید.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم تأکید کرد: دیروز حاج قاسم مانع دیپلماسی انفعالی بود و امروز خون حاج قاسم و خون خواهانش دیپلماسی انقلابی را فریاد می‌زنند.

عسگری در خصوص وضعیت آموزش و پرورش و فرهنگیان تصریح کرد: علی‌رغم شعارهای دولتمردان، در آموزش و پرورش هیچ اراده‌ای برای اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد. نظام رتبه بندی فرهنگیان که از ارکان اجرایی این سند استراتژیک محسوب می‌شود، در سال ۹۲ از مجلس باز پس گرفته شد و پس از هشت سال تحت فشار افکار عمومی و اصرار فرهنگیان در اسفند ۹۹ به مجلس ارسال شد. کارشناسان معتقدند که این لایحه هیچ رابطه و سنخیتی با سند تحول نداشته و در حقیقت یک نوع رفع تکلیف است لذا از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهم با دقت مفاد این لایحه را مورد بررسی قرار داده تا حقی از فرهنگیان عزیز ضایع نشود.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: در راستای تکریم و پاسداشت و منزلت فرهنگیان دستور لازم برای حل مشکلات مربیان پیش دبستانی، حق التدریسی‌ها، مهدکودک‌ها، نهضت سوادآموزی‌ها و همچنین خرید خدمات آموزشی را صادر کنید.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را به عنوان  یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور مطرح کرد و گفت: کمبود نهاده‌ها و عدم کیفیت تضمینی برای محصولات کشاورزی، باغی و دامی بر چالش‌های بخش کشاورزی افزوده و کشور را با تهدید جدی در حوزه امنیت غذایی رو برو کرده است. عدم اهتمام و استنکاف دولت از اجرای قانون رویه‌ای ناصواب و خطرناک است چرا که با زندگی کشاورزی مواجه هستیم که به دلیل عدم تامین هزینه‌های کاشت خود عطای برداشت محصول را به لقایش بخشیده و با دلی مجروح و با چشمی اشکبار مزرعه خویش را به چرای دام اختصاص می‌دهد.

عسکری ادامه داد: قیمت گذاری مبتنی بر هزینه های تمام شده جغرافیایی توام با سود متعارف، انگیزه کشاورزان برای تولید گندم را تضعیف و ناگزیر به واردات قابل توجه گندم به قیمت بالا می‌کند. پیامدهای حتمی این موضوع ایجاد رانت و قاچاق آرد گندم است. دولت باید تصویری شفاف برای آینده تولید کنندگان بخش کشاورزی داشته باشد و بدون تردید برنامه‌های قیمت گذاری امروز، رفتارهای آینده را شکل می دهد. انصاف نیست کشاورز و باغدار بی پناه ایرانی همزمان دغدغه آب، بذر، کود و سایر نهاده‌ها داشته باشد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *