اهم اخبار

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران: تحقق ۵۰ درصد کشت گندم دیم و ۲۵ درصد کشت گندم آبی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: تا هفته گذشته ۵۰ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای کشت گندم دیم و ۲۵ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای سطح کشت گندم آبی برای سال زراعی‌جاری محقق شده است.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید ۱۴ میلیون تن گندم هدف‌گذاری کرده است، افزود: سطح در نظر گرفته شده برای تولید ۱۴ میلیون تن گندم حدود ۶ میلیون هکتار است.

وی ادامه داد: در برش‌های استانی زمین‌های زراعی که توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است، از ۶ میلیون هکتار، ۴ میلیون هکتار آن به کشت گندم دیم و ۲ میلیون هکتار آن به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

به گفته ایمانی؛ تا هفته گذشته ۵۰ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای کشت گندم دیم و ۲۵ درصد از سطح پیش‌بینی شده برای سطح کشت گندم آبی محقق شده است.

وی سطح اراضی که تا هفته گذشته کشت گندم دیم در  آن‌ انجام گرفته را ۲ میلیون هکتار و سطح کشت آبی را ۵۰۰ هکتار اعلام کرد.

ایمانی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی انتظار دارد از میزان پیش‌بینی انجام شده برای تولید گندم (۱۴ میلیون تن)، ۱۰ میلیون تن آن تحویل مراکز خرید دولتی شود.

وی تفاوت ۴ میلیون تنی تولید و خرید را مربوط به ذخیره گندم توسط کشاورزان برای خود مصرفی، فروش به بخش خصوصی و استفاده برای بذر عنوان کرد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی‌های وزارت جهادکشاورزی با توجه به نارضایتی گندمکاران از قیمت خرید تضمینی گندم محقق خواهد شد، ‌گفت: نارضایتی کشاورزان از قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم، بار دیگر کاهش تحویل این محصول به مراکز خرید دولتی را رقم خواهد زد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اضافه کرد: در صورت عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کاهش فروش گندم به مراکز دولتی اجتناب‌ناپذیر است و به نظر می‌رسد دولت باید به فکر تامین ذخایر استراتژیک این محصول برای سال آینده نیز باشد.

ایمانی اظهار کرد: همه به این واقعیت واقف هستند که قیمت خرید تضمینی گندم با نرخ تورم تناسبی ندارد و ادامه مشکلات اقتصادی گندمکاران موجب از دست رفتن خوداتکایی این محصول شده است، اما به نظر می‌رسد برای این مهم ارزشی قائل نیستند.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *