اهم اخبار

تشکیل ۱۲ پرونده قضایی برای عدم تطابق با حلیت و بهداشت/اختلاف نظر علما درباره حلیت لابستر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی با بیان اینکه اجازه ورود محصولات غیرحلال  به بازار داده نمی‌شود گفت: در سال جاری برای ۱۰ تا ۱۲ نفر به دلیل عدم تطابق با ضوابت بهداشتی و شرعی در دستگاه قضا پرونده تشکیل شده است.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ حمزه کلانتری نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی  در مراسم رونمایی از سامانه حلال ایران در این مراسم اظهار کرد: قانون ما را موظف کرده بر غذایی که مردم مصرف می‌کنند نظارت شرعی وقانونی داشته باشیم.

وی افزود: ناظران شرعی بر اساس قانون در کشتارگاه‌ها، صیدگاه‌ها، شناورهای صیادی، کارخانه‌های فراوری مواد غذایی، مراکز تولیدو فرآوری محصولات کشاورزی، باید حضور داشته باشند و بر روند تولید محصولات در مبادی وروددی کشور نظارت کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه حلال ایران گفت: با راه‌اندازی این سامانه امیدواریم که ارباب رجوع نیازی برای گرفتن مجوزها به صورت حضوری نداشته باشد و به راحتی بتواند محصولات خود را تولید و یا وارد کرده و به بازار عرضه کند.

کلانتری تاکید کرد: با کدهایی که بر اساس فعالیت این سامانه صادر می‌شود محصولاتی که به کشور می‌آید در صورت عدم مطابقت برگشت داده خواهد شد.

تشکیل ۱۲ پرونده در دستگاه قضا برای عدم تطابق با حلیت و بهداشت 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم اظهار داشت: محصولات عرضه شده در داخل کشورمان نیز مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد و اجازه ورود محصولات غیرحلال  به بازار داده نمی‌شود. در سال جاری برای ۱۰ تا ۱۲ نفر به دلیل عدم تطابق با ضوابت بهداشتی و شرعی برای آنها در دستگاه قضا پرونده تشکیل شده است.

وی گفت: محصولات وارداتی به کشور نیز در صورتی که با استانداردهای کشورمان مطابقت نداشته باشد به کشور مبدا عودت داده می‌شود؛ چندی پیش نیز ۲۷۰ تن گوشت از مغولستان به کشورمان وارد شد اما به دلیل اینکه نظارت‌های شرعی و بهداشتی در زمان ذبح در آن کشور صورت نگرفته بود عودت داده شد.

وی گفت: به برخی از کشورهای مبدا واردات گوشت قرمز تنها ناظر شرعی اعزام می‌شود و ایشان وظیفه دارد که از کل فرآیند ذبح تا بارگیری نظارت‌های لازم را داشته باشد.

وی تاکید کرد که در ماه‌های گذشته نیز محصولات یکی از شرکت‌های پاراگوئه‌ای به دلیل عدم تطابق با گواهی‌های بهداشتی و شرعی به کشور مبدا واردات عودت داده شد که این امر خسارت زیادی به واردکننده این محصولات وارد آورد.

وی افزود: اطلاعات لازم در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد تا آنها محصولات مورد نظر خود بر اساس ضوابط کشورمان وارد کنند اما این شرکت استانداردها را در نظر نگرفته بود.

وی گفت: در مواردی که گوشت قرمز تازه نیاز به توقف بیش از ۵ روز در گمرک دارد، منجمد می‌شود یا به مصارف صنعتی خواهد رسید.

بنابراین گزارش، نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی ادامه داد: کشورهای غیرمسلمان نیز محصولات حلال را به بازار خود عرضه می‌کنند زیرا غیرمسلمانان نیز از خرید محصولات حلال استقبال می‌کنند.

وی افزود: قیمت محصولات حلال در کشورهای اروپایی ۲۰ درصد بیشتر از محصولات غیرحلال است اما استقبال مناسبی از مصرف این محصولات بویژه در اروپا وجود دارد.

وی تاکید کرد: جمعیت مسلمانان بویژه در کشورهای اروپایی رو به افزایش است که این امر زمینه افزایش مصرف محصولات حلال را در دنیا فراهم آورده است که ما نیز می‌توانیم از این فرصت برای صادرات استفاده کنیم.

اختلاف نظر علما درباره حلیت لابستر/ از مصرف این آبزی خودداری شود

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام کلانتری در ادامه مراسم درباره حلال یا حرام بودن لابستر که در رستوران‌های کشورمان عرضه می‌شود گفت: درباره حلال یا حرام بودن لابستر میان علما اختلاف نظر وجود دارد و برخی از علما آن را از رسته میگو و حلال می‌دانند اما برخی دیگر آن را مشابه خرچنگ دانسته و مصرف آن را حرام اعلام کرده‌اند.

وی افزود: با این وجود به دلیل اینکه درباره حلیت لابستر اتفاق نظر وجود ندارد مردم باید از مصرف آن خودداری کنند.

پیمان فلسفی مدیر کل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه رعایت حلیت مواد غذایی مورد توجه دیگر کشور ها است اظهار کرد: اولین استاندارد حلال در آمریکا و توسط این کشور نوشته شده است و کشورهای اروپایی و ترکیه نیز برای خود استاندارد جداگانه دارند.

وی یادآور شد که استاندارد جهانی حلال اسمیک نیز مورد تایید ایران است زیرا این استاندارد با همکاری ایران نگاشته شده است و ۹۰ درصد از اصول فقه شیعه در آن رعایت شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *