اهم اخبار

تصمیم گیری برای تولید تخم مرغ توسط ۴ نهاد دولتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد میزان تولید، تامین ارز و قیمت تخم مرغ بر عهده ۴ نهاد دولتی است و بخش خصوصی هیچ دخالتی در این تصمیمات ندارد، گفت: براین اساس نهادهای تصمیم ساز باید مشکلات فعلی در تولید تخم مرغ را حل کنند.

مهدی معصومی اصفهانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد دلایل افزایش قیمت تخم مرغ گفت: صنعت مرغداری صنعت پیچیده ای نیست و تولید در این صنعت طی فرآیند بسیار ساده ای انجام می شود، بطوری که اگر مواد اولیه یا همان دان تامین شود، تولید مرغ و تخم مرغ نیز انجام می شود و اگر دان نباشد تولیدی نخواهد بود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دان ماده اولیه مورد نیاز صنعت مرغداری به عنوان خوراک طیور است، افزود: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی بدون اخذ نظر از مرغدار در مورد میزان تولید تخم مرغ در کشور تصمیم گیری می کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه ورود غلات را صادر می کند. 

وی بیان داشت: بانک مرکزی نیز ارز مورد نیاز واردات غلات را به واردکننده  می دهد و در نهایت نیز وزارت صمت در مورد قیمت عرضه تخم مرغ تصمیم گیری می کند. 

این تولید کننده تخم مرغ اظهار داشت: تمام این تصمیمات برای تولید تخم مرغی که توسط بخش خصوصی انجام می شود بوسیله بخش دولتی اتخاذ می شود و بخش خصوصی و به عبارتی تولید کننده مرغ یا تخم مرغ در هیچ کدام از این تصمیم سازی ها شریک نیست. 

وی با تاکید بر اینکه صنعت مرغداری نه پیچیدگی دارد، نه رانت و نه مافیا بیان داشت: اگر مواد تامین شود تولید هست، اگر مواد اولیه کم شود تولید نیز کم می شود و اگر مواد اولیه نباشد تولید نیز متوقف می شود. 

معصومی اصفهانی بیان داشت: بخش خصوصی نمی داند چرا قیمت ارز افزایش می یابد و مشکلات تامین نهاده ها به چه دلیل است ، بنابراین بهتر است بخش دولتی خودش مشکلات را حل کند و نهاده های مورد نیاز صنعت مرغداری را تامین کند. 

وی با اشاره به فرمول تعیین قیمت تخم مرغ بیان داشت: با ضرب قیمت هر کیلو دان در عدد دو و نیم قیمت هر کیلو تخم مرغ بدست می آید بنابراین در حال حاضر با توجه به قیمت دان قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغ قیمت ۱۵ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۳۰ هزار تومان است. 

این تولید کننده اظهار داشت: البته با توجه به هزینه حمل و نقل و سود عرضه کننده قیمت برای مصرف کننده با قیمت مذکور متفاوت خواهد بود. 

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *