اهم اخبار

تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری؛ گره از کار نخلداران باز می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

داستان خرمای دشتستان و حواشی تمام نشدنی آن با گذشت نزدیک به ۹ ماه از فصل برداشت و نزدیک شدن به فصل برداشت بعد این محصول همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ در حالی‌که برخی اخبار و شنیده‌ها حاکی از حجم بالای خرمای انبار شده از سال گذشته است، هادی ضیا، رئیس اتحادیه سردخانه‌داران شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: میزان خرمای انبار شده در سردخانه‌های منطقه طبق آخرین استعلام ما در حدود ۱۵ هزار تُن است که جای نگرانی برای فروش نرفتن آن نیست. 

وی با بیان این نکته که این حجم از خرمای انبار شده برای منطقه ما زیاد نیست اما دلیل مطرح شدن این نگرانی‌ها رکود بازار است، افزود: به دلیل همزمانی عید نوروز و ماه رمضان که بیشترین مصرف خرما در این ماه است و همچنین محدودیت عبور و مرور جاده‌ای در ایام نوروز و همینطور بسته شدن چند روزه‌ی مرزها در این ماه، روند فروش محصول و صادرات با اخلال مواجه شد که البته در چند روز گذشته تحرکات مثبتی در سطح بازار مشاهده شده است. 

این فعال صنعت خرما تصریح کرد: بسته‌بندی بی‌کیفیت یکی از گرفتاری‌های بازار خرمای کبکاب است که همین بسته‌بندی ضعیف باعث خرابی بیشتر خرما می‌شود.

 طرحی جذاب برای صادرکنندگان و خریداران خرمای ایران

ضیا افزود: طرحی که مدت‌هاست از سوی فعالین خرما در حال پیگیری است موضوع تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری و همچنین ماشین آلات کشاورزی و ادوات و تجهیزات وابسته مانند تجهیزات سردخانه‌ها است. این طرح جذابیت بیشتری برای صادرکنندگان و حتی خریداران خرمای ایران دارد. 

در همین رابطه در روزهای اخیر رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی با انجمن ملی خرمای ایران ضمن تأکید بر اهمیت کنترل بازار و حذف واسطه‌گری‌ها، در راستای حمایت و رفع موانع، تصدی‌گری حکمرانی در نظام استاندارد را با هدف رشد تولید کیفی و توسعه بازارهای صادراتی خرما به این انجمن واگذار کرد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشکده استاندارد در این نشست مقرر شد؛ کمیته مشترکی بین سازمان ملی استاندارد ایران و انجمن ملی خرمای ایران برای رفع موانع و مشکلات و دریافت نظرات و پیشنهادات راهبری در راستای اهداف کلان کشور تشکیل شود.

محدودیت‌ها و تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی، استاندارد متناسب با نیاز بازارهای صادراتی از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

تهاتر خرما از اول خردادماه

روز گذشته نیز «ندیر پورجم» رئیس انجمن خرمای استان بوشهر از قرارگیری طرح تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری و فرآورده‌های آن در سامانه جامع صادرات خبر داد.

این مصوبه در صورت اجرایی شدن می‌تواند موجب رونق بازار خرما و افزایش میزان صادرات شود. و همچنین در بازار داخل هم می‌تواند موجب تحرک مثبت از سوی خریداران شود.

در همین رابطه علی‌محمد صمیمی، نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران به خبرنگار ایسنا گفت: در فرصت باقی مانده تا فصل برداشت بعدی‌امیدواریم موجودی خرمای استان بوشهر کاهش یابد. گرچه که برای روان شدن بازار خرما باید یکبار برای همیشه امر صادرات تسهیل شود. که در این مورد هم به شدت مشکل برگشت ارز داریم و گاهی تجار ما ارز حاصل از فروش محصول خود را به صورت چمدانی وارد می‌کنند. در این زمینه نیازمند ورود سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مقصد هستیم.

عضو هیئت رئیسه انجمن خرمای استان بوشهر ادامه داد: راهکار برون رفت از مشکلات ما در حوزه فروش و بازاریابی خرما ابتدا دخالت نکردن مسئولین در سازوکار بازار است. سال گذشته دیدیم که با قیمت‌گذاری غیر کارشناسی و دستوری، باعث به هم خوردن نظم بازار و انبار شدن چندین تُن خرمای منطقه شدند. بازار تابع نظام عرضه و تقاضا است نه قیمت‌گذاری‌های دستوری. 

وی با تأکید بر نقش مسئولین در گشایش کار در صنعت خرما افزود: مسئولین استانی و کشوری متولی اقتصاد و بازار محصولات کشاورزی باید نقش حمایتی و تسهیل‌گری داشته باشند.

صنایع تبدیلی و نحوه فرآوری خرما عزم ملی می‌خواهد

صمیمی با بیان این نکته که به وسیله روش‌های «بِه زراعی» بایست کیفیت خرمای کبکاب را بالاتر ببریم، اضافه کرد: نیاز به عزم ملی در حوزه صنایع تبدیلی و نحوه فرآوری داریم.

وی گفت: نمایشگاه آگروفود امسال با دعوت از سفرا و رؤسای انجمن‌های سایر کشورها در راستای جذب مشتری برای خرمای کشور پیش از فصل برداشت برپا خواهد شد که استان بوشهر بیشترین غرفه را در این نمایشگاه خواهد داشت وامیدواریم بتوانیم به اعتلای برند خرمای منطقه کمک کنیم. 

صمیمی ادامه داد: انباشت خرمای سال قبل باعث اثرگذاری نامطلوب بر خرمای برداشت جدید خواهد شد. در نتیجه کشاورز انگیزه مالی و معنوی برای تیمار و بِه پروری نخل را نخواهد داشت و این موضوع بر کیفیت خرمای ما تأثیر خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، با نگاهی به بازار خرما در چندسال اخیر به نظر می‌رسد بیش از گذشته نیاز به توجه ویژه متولیان این حوزه و اعتبار بخشی به بِرند خرمای دشتستان به عنوان یک محصول استراتژیک وجود دارد. تشویق و حمایت نهادهای مسئول از سرمایه‌گذاری در بخش صنایع فرآوری و بسته‌بندی و همچنین ارتقاء سطح کیفی ارقام خرما و توجه به مقوله «بِه پروری» می‌تواند نسخه نجات بخش صنعت خرما باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *