اهم اخبار

دلالان تعیین‌کننده قیمت مرغ هستند/ واردات نهاده‌های دامی در انحصار ۲ نفر است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]تولید‌کننده عمده مرغ گفت: هیچ کدام از ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور اجازه واردات نهاده‌های دامی را ندارند و واردات آن را یک یا ۲ نفر انجام می‌ دهند. [/heading]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موضوع دلالان و واسطه‌ها بلای جان صنعت مرغداری، با حضور حسن رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی و ابوالفضل حاج‌اکبری تولید‌کننده مرغ در گفت‌وگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد یوسفی رئیس هیأت مدیره انجمن مرغ گوشتی در پاسخ به این سوال که قیمت مرغ چگونه تأمین می‌شود، گفت: قیمت مرغ اگر چه از طریق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اما در اصل این دلالان هستند که سلسله جنبان عرضه و تقاضا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت تضمینی برای مرغ وجود دارد، اظهار داشت: قیمت تضمینی مرغ را وزارت جهاد تعیین می‌کند که در حال حاضر ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است.

رئیس هیأت مدیره انجمن مرغ گوشتی اظهار داشت: شرکت پشتیبانی امور دام خرید خود را بر مبنای قیمت تضمینی انجام می‌دهد.

وی افزود: زمانی وزارت جهاد کشاورزی مِی‌تواند در تنظیم بازار مرغ موفق باشد که وقتی شرکت پشتیبانی امور دام مرغ را به قیمت هر کیلو ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان خریداری می‌کند، هر کیلو مرغ زنده با قیمت منطقی یعنی ۴۱۰۰ تومان به فروش برود.

وی افزود: در حالی که مرغ زنده هر کیلو ۳ هزار تومان است و این کار دلال‌ها است.

وی گفت: ۱۰۰ درصد مرغداران به علت قیمت پایین فروش مرغ دچار مشکل هستند.

یوسفی گفت: اگر قرار باشد که مسئولیت تنظیم بازار مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی نتیجه‌بخش باشد، نباید مرغ زنده کمتر از ۳۸۰۰ تومان به فروش رود.

وی افزود:‌ تشکل‌های استانی هر کدام باید سکان استان خود را به دست گیرند و معاملات با شرکت پشتیبانی امور دام توسط آنها انجام شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن مرغ گوشتی تصریح کرد: زنجیره‌ها تا به امروز نتوانسته‌اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی گفت: روش خرید و فروش شرکت پشتیبانی امور دام اشتباه است.

یوسفی بیان داشت: تعیین‌کننده قیمت مرغ کشته در میدان بهمن دلالان هستند و همین موضوع قیمت مرغ زنده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یوسفی در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌توانیم صادرات مرغ داشته باشیم، اظهار داشت: صادرات مرغ به مقدار کمی انجام می‌شود، ولی لازمه صادرات رقابت است و اگر نتوانیم با برزیلی‌ها رقابت کنیم، نمی‌توانیم صادر کنیم.

وی افزود: از استانداردهای لازم در مورد صادرات مرغ برخوردار هستیم، اما توان رقابتی نداریم.

* قیمت تضمینی مرغ رعایت نمی‌شود

در ادامه این برنامه ابوالفضل حاج‌اکبری یکی از تولید‌کنندگان بزرگ مرغ که میهمان تلفنی این برنامه بود، در مورد اینکه آیا قیمت تضمینی برای مرغ وجود دارد یا خیر، گفت: قیمت تضمینی خرید مرغ بین ۶۵۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است که رعایت نمی‌شود.

وی افزود: قیمت مرغ کشته هر کیلو ۳ هزار تومان درب مرغداری است و مرغداران به ازای هر کیلو مرغ ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان متضرر می‌شوند.

حاج‌اکبری اظهار داشت: در دو سال گذشته دچار نوسان قیمت مرغ بوده‌ایم، به طوری که شب عید گذشته قیمت هر کیلو مرغ ۸ هزار تومان شد، اما امروز قیمت هر کیلو مرغ کشته به کمتر از ۴ هزار تومان رسیده است.

این تولید‌کننده عمده مرغ تصریح کرد: نوسانات قیمت حاصل از عدم برنامه‌ریزی در سطوح بالاتر است و وقتی تولید اجداد، مرغ مادر و جوجه یک روزه افزایش می‌یابد، توقعی غیر از این نمی‌توان از بازار مرغ داشت.

وی در پاسخ به این سوال که واردات نهاده‌های دامی انحصاری است و یا به صورت رقابتی انجام می‌شود، اظهار داشت: در حالی که ۲۷ هزار واحد مرغداری در سطح کشور وجود دارد، اما هیچکدام از این واحدها نمی‌توانند یک کامیون ذرت یا سویا وارد کنند.

وی افزود: رانتی که طی سال‌های گذشته ایجاد شده مانع از واردات نهاده‌های دامی توسط تولید‌کنندگان می‌شود.

حاج‌اکبری تصریح کرد: واردکنندگان نهاده‌های دامی ایران یک یا دو نفر هستند و تولید‌کنندگان زحمتکش ما اسیر این سوداگری شده‌اند.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *