اهم اخبار

رئیس سازمان شیلات: آبزی‌پروری بیشتر از میزان صید باشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه‌های اندیشیده شده تا افق ۱۴۰۰ با یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی، تأکید کرد که باید آبزی‌پروری بیشتر از میزان صید باشد.

به گزارش ایرنا نبی الله خون میرزایی پس از دیدار با فرماندار بندرانزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات شیلاتی ایران، بیش از ۲۹ هزار تن صید و سه هزار تن آبزی پروری بود که در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.

وی با بیان اینکه باید آبزی پروری در شیلات بیشتر از میزان صید باشد افزود: در افق برنامه ریزی سازمان شیلات در سال ۱۴۰۰ برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی ، ۸۰۰ هزار تن آبزی پروری و حدود ۷۰۰ هزار تن صید پیش بینی شده است.

خون میرزایی با اشاره به لزوم رعایت میزان صید و جلوگیری از هرگونه صید بی رویه و غیر مجاز جهت کاهش آسیب زیستگاه های آبزیان تاکید کرد: باید علاوه بر جلوگیری از هرگونه آسیب، در راستای محافظت و حراست از اکوسیستم دریا و تالاب به جهت ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، اشتغال و افزایش تولید جامعه صیادی اهتمام بیشتری داشته باشیم .

وی با بیان اینکه ضعیف شدن سبد صیادی و گردش مالی خانوده صیادان پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد، تصریح کرد: آینده اشتغال جامعه صیادی یکی از مهمترین دغدغه های سازمان شیلات است و در صورت عدم اصلاح روش ها و عدم بازسازی ذخائر به اندازه برداشت و مدیریت منابع ، وضعیت معیشت جامعه صیادی به خطر می افتد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه گیلان نیروهای انسانی کارآمد و باتجربه ای در بخش های اجرا، تحقیقات و بهره برداری دارد گفت: رویکرد بین المللی سازمان شیلات، کاهش فشار بر منابع موجود و تقویت آبزی پروری با استفاده از همه ظرفیت هاست.

خون میرزایی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد برای صادرات محصول و تمرکز بر پرورش ماهی در دریا در دستور کار شیلات ایران است افزود: با وجود اینکه شیلات ایران در تمام حوزه های صادرات ، تجارت و آبزی پروری پیشروست ولی از برنامه های تکلیفی اقتصاد مقاومتی در خصوص پرورش ماهی در قفس، عقب مانده که ضعف پشتیبانی و منابع مالی، مهمترین دلیل آن است .

وی با اشاره به لزوم تامین سرمایه از سوی ارگان ها و سازمان ها خصوصا سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه پرورش ماهی در قفس ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار جامعه صیادی خصوصا در روستاها در دستور کار سازمان شیلات است و برای ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی و نگه داشتن روستاییان در روستا ، استفاده از ظرفیت های موجود بدون نیاز به منابع مالی گسترده با ایجاد کارهای کوچک و آبزی پروری های خرد در دستور کار شیلات است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: گیلان و مازندران شرایط بهتری نسبت به سایر استان های کشور برای ایجاد اشتغال جامعه روستایی دارند.

گیلان با تولید بالغ بر ۴۷ هزار تن ماهیان گرمابی و سردآبی، از استان های برتر در تولیدات شیلاتی است. گیلان همچنین از مراکز مهم تکثیر و پرورش ماهی در کشور محسوب می شود و دارای سه مرکز تکثیر ماهی شامل مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل است

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *