اهم اخبار

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی: تب برفکی از بیماری‌های بومی ایران است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت که تب برفکی یکی از بیماری‌های بومی ایران به خصوص پس از ایجاد دامداری‌های بزرگ صنعتی است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر علی اسحاقی با اشاره به اینکه در صورت درگیری واحدهای صنعتی، این بیماری (تب برفکی) خسارات سنگینی به کشور تحمیل می‌کند، افزود: تب برفکی یک بیماری کشنده ویروسی است که در هنگام شیوع حتی تا ۳۰ درصد تلفات به جای می‌گذارد.

با توجه به خسارات سنگین این بیماری در دامداری‌های صنعتی و از طرفی مسئولیت موسسه رازی در تولید واکسن برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بخش تخصصی تحقیق و تولید واکسن تب برفکی در این موسسه راه اندازی شد و سال‌های زیادی است که یکی از واکسن‌های مهم دامی کشور در این بخش به تولید می‌رسد.

اسحاقی، کاهش تولیدات دامی شامل گوشت، شیر و ضعیف شدن دام را از عوارض ابتلا به تب برفکی در دام عنوان و تاکید کرد: مجموع این عوامل ضرورت‌هایی است که موسسه رازی را به عنوان متولی تحقیقات دامپزشکی و متولی تحقیق و تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک، به انجام بررسی‌های مستمر علمی و کارشناسی متعهد می‌کند.

اسحاقی با اشاره به برگزاری ، گفت: به زودی در همایشی ملی تب برفکی و بررسی آخرین وضعیت این بیماری و نتایج یافته‌های تحقیقاتی، بررسی برنامه ملی کنترل آن در گذشته و حال، تاثیرگذاری واکسن تب برفکی، تطبیق واکسن با ویروس‌های در گردش موجود در کشور، کاربردها و محدودیت‌های مصرف واکسن و خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری پرداخته می شود.

وی افزود: کیفیت واکسن‌های وارداتی و تنوع و چالش‌هایی که این واکسن‌ها در کشور ایجاد می‌کنند، از دیگر موضوعات این همایش است که با مشارکت همکاران سازمان دامپزشکی، محققان بخش خصوصی و محققان و اعضای هیئت علمی موسسه رازی در بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر اسحاقی، استفاده بهره‌برداران در سطح دامداری‌ها و پرورش‌دهندگان دام از یافته‌های علمی و تحقیقاتی موسسه رازی را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و گفت: تحقیقات متعددی در موسسه رازی به عنوان تولید کننده واکسن تب برفکی در دست انجام است که معرفی این یافته‌ها، بسیار کاربردی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارشناسانی از سازمان دامپزشکی، ادارات کل دامپزشکی سراسر کشور، اتحادیه ها، کلینیسین ها، اعضای جامعه دامپزشکی و دانشکده های دامپزشکی به این همایش دعوت شده‌اند، خاطرنشان کرد: محققان و اعضای هیئت علمی موسسه رازی در بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی نیز حضوری جدی خواهند داشت.

با برگزاری این همایش ضمن معرفی توانمندی‌ها و تحقیقات موسسه رازی در زمینه واکسن تب برفکی، جایگاه این موسسه به عنوان مرجعی علمی در حوزه این بیماری بیشتر شناخته می‌شود.

همایش ملی تب برفکی دوم مهر ماه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار می‌شود.

 

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *