اهم اخبار

راه‌اندازی نخستین واحد پایش بیماری حبوبات کشور در مراغه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از راه‌اندازی نخستین واحد تحقیقات و پایش بیماری حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای کشور در مراغه خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر صابر گلکاری گفت: این واحد مجهزترین مرکز شناسایی بیماری‌ها و پایش آفات حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در کشورهای منطقه است.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحد از این پس، بیماری‌های ارقام موجود در کشور شناسایی می‌شود تا محصولاتی با مقاومت بیشتر نسبت به بیماری‌ها معرفی شود.

این مسوول اضافه کرد: در مرحله اول تحقیقات این واحد ۷ بیماری غلات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه در کشور شناسایی شده و در حال ارزیابی است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: این واحد تحقیقاتی از اتاق کشت، آزمایشگاه و گلخانه تشکیل شده است.

وی هزینه راه‌اندازی این واحد را به خاطر فراهم بودن زیرساخت‌های آزمایشگاهی در ستاد مرکزی موسسه در مراغه حدود ۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

گلکاری خاطرنشان ساخت: برای پایداری تولید در دیمزارهای کشور لازم است کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و روغنی بیشتر شود اما با افزایش زیر کشت حبوبات، بیماری‌های گیاهی نیز افزایش می‌یابد.

بنابه این گزارش، این بیماری‌های گیاهی به مزارع حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه در کشور سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد می‌کند.

گفتنی است؛ موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه با ۵ ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در ۱۶ استان دیم‌خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *