اهم اخبار

رشد قیمت جهانی کالاهای اساسی/ قیمت گندم ۱۶٫۵ دلار در یک روز افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین هنوز روی قیمت محصولات اساسی سایه افکنده به طوری که قیمت گندم ۱۶٫۵ دلار در یک روز افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، افزایش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی ادامه دارد و با اینکه هوا گرم شده و  زمان برداشت برخی از محصولات کشاورزی است اما قیمت ها همچنان بالاست.

رشد قیمت کالاهای اساسی و ضروری در زندگی مردم، با جنگ روسیه و اوکراین جهش یافت، اگرچه پیش از آن هم با شیوع کرونا قیمت ها بالا رفته بود.

این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد تولید غلات دنیا را داشتن که اکنون صادرات از مبدا این دو کشور به کندی صورت میگیرد، صادرات از بندر دریای سیاه هم که پیشتر با میانجیگری سازمان ملل متحد قرار بود ادامه یابد نیز به راحتی انجام نمی شود.

قیمت گندم در آخرین روز کاری بازارهای جهانی ۱۶٫۵ دلار در هر بوشل افزایش یافت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۹۲ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز با رشد ۱۰٫۲۵ دلار افزاش به قیمت ۶۳۵ دلار و ۷۵ سنت در هر بوشل به فروش رفت.

جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت انرژی شد و هزینه های تولید را برای تولید کنندگان افزایش داد، کارخانه ها  با قیمت های بالاتری تولید کردند و مجبور شدند قیمت های خود را افزایش دهند.

علاوه بر آن، به خاطر شوکی که به بازار وارد شد، کشورها ذخایر خود را بیشتر می کنند و صادرات خود را محدود یا متوقف می کنند که تناسب عرضه و تقاضا را در بازار به هم زده است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *