اهم اخبار

رشد ۶ درصدی صادرات آبزیان با وجود کرونا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۴ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۳۹۹ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که از نظر وزنی چهار درصد و از نظر ارزشی ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ عیسی گلشاهی افزود: امسال با تکمیل دستورالعمل‌های فنی و راه اندازی دو واحد صنعتی تولید ماهی خشک و  ماهی ریز خشک شده، یک محصول دیگر به سبد محصولات صادراتی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات ماهی خشک به حدود ۱۸ هزار تن به ارزش تقریبی ۱۸ میلیون دلار رسیده، اظهار داشت: عمان، میانمار و مالزی از بازارهای هدف جدید صادراتی کشور در ابعاد تجاری در سال ۹۹ هستند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران ابراز امیدواری کرد با ادامه برنامه های توسعه صادرات در سال آینده حداقل سه مقصد صادراتی و چند محصول جدید به سبد صادرات آبزیان و محصولات شیلاتی اضافه شود.

وی درباره سرانه مصرف آبزیان گفت: سرانه مصرف انواع آبزیان در کشور در پایان سال ۹۸، حدود ۱۳.۳ کیلوگرم بوده و نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۷) نزدیک به ۹.۹ درصد افزایش داشته است.

گلشاهی اضافه‌کرد: از منظر استاندارد بهینه مصرف آبزیان در جهان به منظور دسترسی مطلوب به انواع پروتئین حیوانی گوشتی، باید سهم آبزیان در این قسمت حدود ۳۰ درصد باشد که اکنون این سهم از نظر پروتئین مصرفی حدود ۱۷ درصد است.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت آبزیان 

وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه های تولید در هر دو بخش صید و صیادی و آبزی پروری و همچنین افزایش قیمت تمام شده در بخش فرآوری محصولات شیلاتی، افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است، اما بررسی ها نشان دهنده رشد قیمت ها در این بخش کمتر از تورم موجود در بخش مواد غذایی است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: به‌طور طبیعی افزایش قیمت در کاهش تقاضا و از سوی دیگر همه‌گیری کرونا در تشدید آن موثر بوده است.

به گفته وی، کاهش ترددهای گردشگری و جابجایی ها در کشور نیز در این کاهش مصرف به‌ویژه در مسیرهای گردشگری درون استانی و به‌خصوص در استان‌های تولیدکننده آبزیان پرورشی تاثیر داشته است. 

گلشاهی افزود: البته در بخش قزل آلا و ماهیان خاویاری قسمتی از این کاهش تقاضا با تلاش بخش خصوصی و کمک بخش دولتی با افزایش صادرات، تولید محصولات تجاری جدید (کنسرو قزل آلا) و توسعه فروش های اینترنتی جبران شده است.

وی بیان‌داشت: برآوردها نشان می دهد در سه بخش مورد بررسی هزینه های مستقیم تولید به طور میانگین در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ حدود ۳۱ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. 

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: مجموع صید آبزیان کاهش نیافته، اما به‌طور طبیعی با تعطیلی صید توسط تعدادی از شناورها صید برخی از گونه ها نظیر ماهی «میکتوفیده» و تولید آرد ماهی در سال ۹۹ کاهش خواهد داشت.

۷۳ میلیون دلار ارزش صادرات آبزیان غیرماکول 

گلشاهی افزود: آبزیان صادراتی غیرماکول صادراتی بیشتر شامل ماهی یال اسبی، ماهی مرکب و گربه ماهی بوده و مقدار صادرات آن از ابتدای سال تاکنون به حدود ۲۹ هزار تن به ارزش تقریبی ۷۳ میلیون دلار رسیده است.

وی درباره صادرات میگو گفت: مقدار صادرات میگوی پرورشی کشور از ابتدای سال تاکنون به حدود ۱۴ هزارو ۵۰۰ تن رسیده است.

این مسوول، بخش عمده مشکلات صادرات را در هزینه بر بودن هزینه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مستقیم نبودن صادرات برخی از کالاها، سختی و افزایش هزینه واردات برخی از نهاده ها و کالاهای موثر در تولید محصولات صادراتی و همچنین افزایش هزینه های حمل و نقل بین المللی دانست و افزود: هرچند آمریکا مدعی عدم اعمال تحریم بر بخش مواد غذایی کشورمان است اما برخلاف این ادعاها، مسیر صادرات مواد غذایی و واردات اقلام موثر در تولید آن ناهموار شده است.

رشد ۱۳ برابری تولید و مصرف آبزیان طی ۴۰ سال 

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران تصریح کرد: تولید و مصرف آبزیان در طول ۴۰ سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۳۳۰ درصد رشد داشته و به عبارتی بیش از ۱۳ برابر شده است.

گلشاهی اضافه‌کرد: در ۴۱ سال گذشته تولید و مصرف به‌طور عمده در استان‌های ساحلی بود در حالی که اکنون تولید و مصرف آبزیان در همه استان‌های کشور انجام می‌شود.

به  گفته وی، توسعه تولید سبب گسترش دسترسی مردم در نقاط مختلف کشور به آبزیان به عنوان غذای سلامتی شده است.

عرضه کنسرو قزل‌آلا دستاورد سال ۹۹ 

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران تصریح‌کرد: امسال کنسرو قزل آلا به عنوان یک محصول تجاری وارد بازار شد و اکنون سه کارخانه و برند مختلف در شمال، غرب و مرکز کشور آن را تولید می کنند.

گلشاهی افزود: همچنین تولید محصول صادراتی تجاری کیلکا (ماریناد کیلکا ) توسط یکی از شرکت‌ها انجام و توزیع داخلی و صادرات آن آغاز شده و رو به گسترش است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته (۱۳۹۸) یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی از محل صید و آبزی پروری در کشور تولید شد که با وجود تحریم ها و شیوع ویروس کرونا، تراز تجاری این بخش از ۴۴۰ میلیون دلار عبور کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *