اهم اخبار

سطح زیرکشت گندم از ۶ میلیون هکتار گذشت/استفاده از بذور کم‌کیفیت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه سطح زیرکشت گندم به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است، گفت: استفاده از بذور گواهی شده، به یک سوم کاهش یافته است.

علی خان‌محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون سطح زیرکشت گندم دیم به حدود ۴ میلیون هکتار و گندم آبی به ۲.۲ میلیون هکتار رسیده است، گفت: در مجموع سطح زیر سطح به شش میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده که معادل کشت سال‌های گذشته است.

وی تصریح کرد: مساله مهم در این میان عدم استفاده کشاورزان از بذور گواهی شده است؛ به نحوی که امسال به دلیل بالا قیمت بذر و ارزان بودن نرخ گندم اکثر کشاورزان به خودمصرفی روی آوردند و از بذور گواهی شده استفاده نکردند.

خان‌محمدی گفت: مصرف بذور گواهی شده در سال جاری به یک سوم سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ چرا که امسال قیمت بذر گواهی شده در هر کیلوگرم ۵۰۰ تومان افزایش داشته و به ۲,۶۵۰ تومان رسیده؛ اما قیمت گندم در ۱,۷۲۰ تومان است.

خان‌محمدی با اشاره به قول نمایندگان مجلس مبنی بر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌جاری گفت: در صورتی که دولت و مجلس اقدامی در این زمینه انجام دهند، می‌توان به بهبود شرایط کشت امیدوار بود؛ چراکه کشاورزان نقدینگی کافی برای تهیه نهاده‌های مطلوب را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تغذیه گیاه تأثیر مطلوبی در عملکرد و کیفیت محصول خواهد داشت، افزود: تغذیه گیاه مساله خیلی مهمی است و در این صورت، کشاورزان می‌توانند با علف‌های هرز نیز مبارزه کنند و این امر نیز در راندمان تولید تأثیر گذار است.

خان‌محمدی تصریح کرد: اما در صورتی که قیمت گندم به ۲۵۰۰ تومانی که مدنظر ما است، نرسد، کشاورزان نیز قادر به سرمایه گذاری در حوزه‌های مذکور نخواهند بود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *