اهم اخبار

سقف واردات برنج ذخایر استراتژیک ۱۵۰ هزار تن شد/شایعه سازی یک سایت عامل التهاب در بازار برنج

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: براساس نامه وزیر جهاد کشاورزی سقف واردات برنج ذخایر استراتژیک به ۱۵۰ هزار تن رسید.

علی قنبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: این درحالیست که در گذشته برای حفظ ذخایر استراتژیک سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن برنج توسط این شرکت وارد و جایگزین برنج قبلی (کهنه) می شد.
وی اظهار داشت: اکنون برنج های شرکت بازرگانی مربوط به سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ است و برنجی را برای عرضه به بازار داخلی نداریم.

** برنج سازمان تعاون روستایی پس گرفته نمی شود
وی با اشاره به نامه اخیر حسین صفایی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی و درخواست برگرداندن برنج های خریداری شده از این شرکت گفت: بهمن ماه پارسال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج با تاریخ مصرف ۶ ماهه برای عرضه در سبد کالای عید نوروز به سازمان مرکزی تعاونی روستایی فروخته شد که هیچ آلودگی نداشت.
وی ادامه داد: در همان زمان به دلیل شایعات منتشر شده از سوی برخی افراد و سایت های وابسته به آنها مبنی بر توزیع برنج آلوده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، این برنج در سبد کالا عرضه نشد و روی دست سازمان مرکزی تعاون روستایی ماند. این مساله سبب شد تا رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی در نامه ای به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خواستار بازگرداندن این برنج ها شود.
وی با بیان اینکه حتی یک کیلوگرم برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران آلوده و یا تاریخ مصرف گذشته نیست، اضافه کرد: برنج فروخته شده به سازمان تعاون روستایی پس گرفته نمی شود.
وی ادامه داد: چنین شایعاتی در بازار داخلی تاثیرگذار بود به گونه ای که با افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار داخلی روبرو شدیم.

** برنج سال ۱۳۹۳ تا پایان خردادماه تاریخ مصرف دارد
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه، مدت زمان نگهداری برنج را بین ۲ تا ۳٫۵ سال برشمرد و افزود: برنج های شرکت بازرگانی دولتی ایران مربوط به سال های ۱۳۹۳ و ۹۴ است و برنج های سال ۹۳ تا پایان خردادماه امسال زمان مصرف دارد و جای هیچ نگرانی نیست.
وی گفت: این درحالیست که امکان تمدید مجدد برنج ها وجود دارد به گونه ای که با آزمایش دوباره و تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان عرضه و مصرف این نوع برنج ها در کشور وجود دارد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهارداشت: برنج کالایی با مدت زمان ماندگاری بالاست زیرا بهترین زمان مصرف برنج ۲ سال است اما در صورت سالم بودن کالا تا ۳٫۵ سال قابلیت مصرف دارد و برنج کهنه کیفی تر و دارای خاصیت بیشتر است.
به گفته قنبری، در چند روز گذشته سازمان نیروهای مسلح به دنبال خرید برنج های کهنه با کیفیت پخت بهتر از شرکت بازرگانی دولتی ایران شد اما در انبارهای این شرکت برنجی برای عرضه به دستگاه های دولتی وجود ندارد.

** شبهه دستگاه قضایی منجر به گذشت تاریخ مصرف برنج شد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به خبر یک سایت مبنی بر تبدیل ۱۲۰۰ تن برنج تاریخ مصرف گذشته به الکل نیز گفت: حتی یک کیلوگرم برنج وارداتی شرکت بازرگانی دولتی ایران تاریخ مصرف گذشته یا دارای آلودگی نبوده و نیست.
وی افزود: در سال ۱۳۹۳ با ورود برنج به کشور، شبهاتی برای دستگاه قضایی ایجاد و همین امر منجر به پلمپ این میزان برنج شد و متاسفانه دستگاه قضایی آنقدر پلمپ را نگه داشت تا تاریخ مصرف برنج ها گذشت.
وی تصریح کرد: قاضی این پرونده نیز تاکید دارد که برنج در زمان ورود دارای تاریخ مصرف بوده و آلودگی نیز نداشته است.
قنبری، اقدامات این سایت (خبرگزاری تسنیم) را در حمایت از مافیای برنج برشمرد و گفت: هم اکنون واردکنندگان برنج به دنبال افزایش قیمت این محصول هستند که این مهم به نفع مصرف کنندگان نیست.
وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکنون حتی یک کیلوگرم برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته به کشور وارد نکرده است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته محموله بیش از ۱۲۰۰ تن برنج وارداتی شرکت بازرگانی دولتی به‌اتهام قاچاق توقیف شده بود که شعبه هفتم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس در خردادماه امسال، درباره اتهام شرکت بازرگانی دولتی و شرکت خدمات غله و بازرگانی منطقه ۶، ضمن صدور قرار منع تعقیب، مصرف انسانی و دامی این برنج‌ها را به‌دلیل اینکه تاریخ مصرف آن پایان یافته بود، ممنوع اعلام و براساس ماده ۱۴ قانون مواد خوراکی و آشامیدنی، مجوز مصرف صنعتی و تبدیل آن به الکل را صادر کرد.
نیاز مصرفی برنج کشور سالیانه حدود سه میلیون تن است که نزدیک به ۲ میلیون تن آن در داخل و بقیه از طریق واردات تامین می شود.
براساس مصوبه دولت، سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن برنج برای ذخایر استراتژیک توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن توسط بخش خصوصی وارد می شد.
براساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی، کشت و تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان عملیاتی خواهد بود و کشت برنج در استان‌های دیگر کشور کنترل خواهد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *