اهم اخبار

سوء استفاده و هجمه به صنعت غذا و برندهای ملی به چه قیمتی؟

۱ دیدگاه
image_pdfimage_print

چند وقتی از ماجرای انتشار یک ویدئو مبنی بر پر کردن  آب در بطری های شیر یک برند معروف  کشور مان می گذرد و بنا داریم از زوایای دیگر به ابعاد این مسئله بپردازیم.

اینکه چرا و چطور کارمند یک مجموعه تعهد خود را برای انجام وظیفه زیر سئوال می برد و از اعتماد همکاران خود در مجموعه کاله سوء استفاده کرده و برای دریافت مبلغ بیشتر بابت مرجوعی های ساختگی اعتبار یک شرکت بزرگ را به مخاطره می اندازد. اتفاقی که ممکن است در هر شرکت دیگر نیز اتفاق بیافتد و خدای نکرده حتی شایع باشد که این خود نیاز موشکافی بیشتر دارد.

در این بین نگاه جامعه به سخنان مالک و اطلاعیه های این شرکت نیز جالب بود ، عده ای باز هم با بدبینی کل صنعت غذا را زیر سئوال بردند و مردم را به بی اعتمادی دعوت می کردند و دیگران نیز با نگاه واقع بینی به مسئله پرداختند،  و وقتی  با ورود به موقع پلیس فتا به این مسئله همه چیز ظرف ۴۸ ساعت عیان شد، دیگر جای بحثی باقی نماند.

اما وظیفه و رسالت رسانه ها چیست؟ رسانه ها خصوصا رسانه های تخصصی صنایع غذایی که اکثرا از کادر علمی و مهندس صنایع غذایی بهره مند هستند، این مسئله را اتفاقی درون سازمانی دیدند که تنها برای سود بیشتر و طلب مبلغ بیشتر از کارخانه صورت گرفته و هیچ ارتباطی با مصرف کننده نداشت . 

رسانه های صنعت غذا همواره از سرداران خط مقدم تولید کشور حمایت کرده اند شرکتهایی نظیر کاله، میهن، زرماکارون و شیرین عسل ، یک و یک و… که اعتبار صنعت غذای ایران درجهان هستند و ژنرال های صادراتی کشورمان را تشکیل می دهند و هرگونه خدشه به این صادرکنندگان ، ضربه به اقتصاد ملی است و حمایت رسانه ها در کنار حمایت دولت از برندهای افتخارآمیز کشور می تواند مسکنی بر دشواری هایی که تحریم های ظالمانه بر پیکر صنعت وارد کرده، باشد.

شاید به ندرت و معدود رسانه هایی باشند که تنها بخاطر منافع مالی و صرف گرفتن تبلیغ از شرکت ها با ایجاد هجمه در فضای مجازی با موج سواری به دنبال  ایجاد حاشیه و تخریب چهره صنایع غذایی باشند، ولی در دراز مدت این حربه ها نیز اثر خود را ازدست داده و اعتبار همان رسانه زیر سئوال خواهد رفت.

در پایان باید پذیرفت که خوشبختانه طی ده سال اخیر صنایع غذایی کشور شاهد رشد بالایی از نظر کیفی و کمی بوده و ایران را در این زمینه به یک کشور صادر کننده تبدیل کرده است،  صادرات ماکارونی، شکلات، لبنیات، خشکبار و زعفران و انواع کنسرو با بسته بندی های مطلوب همه و همه گواه بر این مطلب است و هیچگاه فراموش نمی کنیم زمانی وارد کننده اقلامی همچون ماکارونی، پنیر و شکلات و… بودیم ولی به همت بخش خصوصی با کمترین حمایت، جلوی خروج ارز از کشور گرفته شد و اکنون با افتخار به دنبال رقابت با رقبای اروپایی خود  در بازارهای جهانی  برای این محصولات هستیم.

امیرسامان اسکندری
کارشناس صنایع غذایی
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

نظر برای این مطلب

  1. خشايار says:

    متاسفانه برندها از اعتماد مردم سو استفاده می نمایند و مردم امروزه متوجه هر گونه تغییر و بی کیفیتی محصول میشوند از این دست برندها در صنعت غذا به خصوص صنعت لبنی کم نیستند که با اعتماد سازی در گذشته ، در حال حاضر بی کیفیتیشان ثابت شده است
    برند چوپان ، میهن ، صباح و … از جمله خیل برندهایی هستند که با بی تدبیری صاحبان مجموعه شان بی کیفیتی را رغم زده اند
    کافی ست یک بستنی از میهن میل نمایید تا طعم روغن چرب پالم را حس نمایید، یا محصول شیر چوپان را تست و آزمایش نمایید تا ترکیب شیر با آب را احساس نمایید و بی کیفیتی پنیرهای چوپان را از راه بازیافت ضایعات به همراه نگهدارنده غیر مجاز آن تشخیص دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *