اهم اخبار

شیر مدرسه در انتظار تخصیص بودجه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تجربه نشان داده است که در زمان کمبود منابع دولت، به اجبار برخی از ردیف‌ها کنار گذاشته می‌شوند که به تبع شیر مدرسه نیز جز این بخش است اما باید توجه داشت که شیر مدرسه چیزی نیست که بتوان به دلیل کمبود بودجه آن را کنار گذاشت.

 

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در فضای مجازی از دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر پرداخت معوقات معلم‌ها خبر داد؛ خبری که در آغاز سال تحصیلی موجبات دلگرمی و خوشحالی معلمان را فراهم ساخت اما اگر مدرسه را که رکن و پایه آموزش کشور است را بر اساس شاخص‌های انسانی بخواهیم معرفی کنیم توامان معلم و دانش آموزش را باید با هم ببینیم لذا وقتی صحبت از مدرسه می‌شود به طور حتم منظور دانش آموز و معلم است.

حال که وزیر آموزش و پرورش در آخرین ساعات تابستان با خبری خوش به پیشواز معلمان در مهر رفت باید پرسید برای بال دیگر یعنی دانش‌آموزان چه کار ویژه‌ای قرار است انجام شود.

آنطور که از سخنان محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش بر می‌آید مشخص است که به دنبال مرتفع کردن مشکلات این وزارتخانه مهم و مفغول مانده است اما باید گفت یکی از ارکان مهمی که در جریان مدرسه و فضای آموزشی همواره مورد تاکید بوده مساله سلامت و بهداشت دانش‌آموزان است و وقتی از بهداشت و سلامت در مدرسه سخن گفته می‌شود یعنی درباره نحوه آموزش زیست سلامت آنها صحبت شده است.

سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب لایحه بودحه سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور توزیع رایگان شیر مدرسه تصویب و به دولت ابلاغ کردند، این موضوع وقتی مهم تلقی می‌شود که بدانیم در دو سال ۹۶ و ۹۷ چنین ردیفی در بودجه در نظر گرفته نشده بود.

آنچنان که همان زمان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به یکی از خبرگزاری‌ها بیان داشت این مهم بعد از ۲ سال انجام می‌گیرد بنابر این باید گفت امسال بر طبق آنچه در بودجه بیان شده است دولت مکلف به توزیع دوباره شیر مدرسه است.

هرچند تجربه نشان داده است در زمان کمبود منابع دولت به اجبار برخی از ردیف‌ها را کنار می‌گذارد و به تبع شیر مدرسه نیز جز این بخش است اما باید یادآور شد که مقوله شیر مدرسه چیزی نیست که بتوان به دلیل کمبود بودجه آن را کنار گذاشت زیرا این مبحث از دو منظر بسیار مهم است: اول آنکه اگر دولت مسئولیت هدفمندی یارانه‌ها را دارد و معتقد است که به بخش بهداشت بیش از دیگر مباحث توجه دارد باید بیان داشت که وزارت بهداشت همواره درباره پایین بودن سرانه مصرف شیر در ایران و امراضی که در آینده مترتب کشور است هشدار داده است.

از سوی دیگر باید عنوان داشت برای بهبود کیفیت تغذیه‌ای فرزندان کشور چه یارانه‌ای هدفمندتر و بهتر از شیر مدرسه که هم از امراض و هزینه‌های هنگفت در آینده پیش‌گیری می‌کند و هم کیفیت تغذیه‌ای دانش آموزان را به شاخص‌های استاندارد نزدیک می‌کند وجود دارد.

دومین اصل مهم در این مبحث، بخش آموزش و فرهنگ مصرف شیر است زیرا بهترین بستر و جایگاه برای فرهنگ‌سازی در مدرسه و در سنین پایین است لذا به نظر می‌رسد دولت با اجرای این موضوع مفقول مانده هم یارانه را هدفمندتر و هم بحث فرهنگ‌سازی در راستای سلامت را پیگیری کرده است.

دستگاه اجرایی به دلایل و عناوین مختلف به بخش‌های متفاوت یارانه‌های کلان پرداخت می‌کند اما باید بیان داشت میزان هدفمندی و بازگشت و نتیجه آن بخش کجاست، باید از دولتمردان مطالبه کرد آیا هزینه کم توزیع شیر مدرسه که هم هدفمند است و هم بازدهی فرهنگی و آموزشی در آن نهفته است نباید در الویت قرار گیرد؟

حال که در شب بازگشایی مدارس وزیر آموزش و پرورش خبراز پرداخت مطالبات معلمین می‌دهد آیا مطالبات دانش آموزان نیز پرداخت می‌شود؟

شیر مدرسه یکی از مطالبات مهم مغفول مانده است که نیازمند نگاه دقیق و وسیع دستگاه‌های متولی و اجرایی است.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *