اهم اخبار

عضو هیئت‌علمی انستیتو تحقیقات تغذیه مطرح کرد :تحقیق درباره خورد و خوراک ایرانیان پس از وقفه ۱۸ ساله/ الزام تولیدکنندگان به قید کلمه تراریخته

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت‌علمی گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه‌ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: پس از ۱۸ سال، تحقیقات درباره این که ایرانی‌ها چه می‌خورند و چه مقدار می‌خورند در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی در حال انجام است.

دکتر عزیزالله زرگرانبا بیان این که یکی از مهم‌ترین وظایف انستیتو تحقیقات تغذیه بررسی مواد خوراکی مصرف شده و میزان آن‌ها توسط مردم است گفت: آخرین تحقیقات برای پاسخ به سوال« ایرانی‌ها چه می‌خورند و چه مقدار می‌خورند» در سال ۸۰ انجام شده و الان در سال ۱۳۹۸ با وجود مشکلات بودجه‌ای فراوان این طرح مجدد در حال انجام است؛ یعنی ما ۱۸ سال درباره این که ایرانی‌ها چه می‌خورند و چه قدر می‌خورند اطلاع دقیقی نداشتیم . البته از منابع دیگری مثل مرکز آمار می‌توان اطلاعاتی به دست آورد؛ البته اطلاعات مرکز آمار درباره میزان خرید است و مقدار مصرف واقعی خانوار نیست.

وی افزود: این ۱۸ سال وقفه در تحقیقات درباره مواد غذایی مصرفی ایرانیان و میزان آن‌ها به دلیل مشکلات بودجه‌ای ایجاد شده بود. البته قرار نیست تحقیقات درباره مواد غذایی مصرفی و میزان آن‌ها هر سال انجام شود اما معتقدیم هر پنج یا ۱۰ سال یک گذار تغذیه‌ای داریم. ما الان محصولاتی داریم که ۱۰ سال پیش این محصولات وجود نداشتند و بسیار مصرف فراوانی در جامعه دارند. امسال این طرح در حال انجام است و ما منتظر نتایج خروجی آن هستیم.مبنای همه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه تغذیه همین است که بدانیم مردم چه می‌خورند و چقدر می‌خورند.

تهیه لیست مواد غذایی آسیب رسان

زرگران یکی دیگر از فعالیت‌های انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی را تهیه فهرست مواد غذایی آسیب‌رسان به سلامت عنوان کرد و افزود: انستیتو تحقیقات تغذیه با همکاری وزارت بهداشت متولی تهیه فهرست مواد غذایی آسیب‌رسان به سلامت بود که توانستیم با تهیه این فهرست برخی چالش‌ها را در این زمینه از بین ببریم.یکی دیگر از فعالیت‌های انستیتو تحقیقات تغذیه، طرح پایش مواد غذایی بود که در فروشگاه‌ها انجام شد و ما به دید دقیقی درباره میزان قند و نمک و چربی محصولات رسیدیم.

وی با بیان این که حدود نیمی از مرگ‌ومیرها به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: تقریبا از هر دو مرگ در کشور، یک مرگ به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. یکی از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی سبک زندگی نامناسب است که در این زمینه تغذیه نقش مهمی دارد اگر الگوی مصرف اصلاح شود میزان ابتلا به کبد چرب، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد.

فضای تجاری و سیاسی در دنیا بر نظرات درباره مواد غذایی تراریخته تاثیرگذار بوده است

زرگران درباره محصولات تراریخته گفت: بحث محصولات تراریخته بسیار گسترده است. اخیرا پژوهشی  انجام شده بود که نشان داد حتی در  سازمان‌های جهانی و دانشگاهی هم درباره محصولات تراریخته سوگیری وجود دارد. در این مقاله ذکر شده بود که وابستگی‌های سازمانی افراد بر نتایج  پژوهش‌های آن‌ها درباره محصولات تراریخته تاثیرگذار است. بنابراین ممکن است منافع مادی در هر دو طرف بحث، چه موافقان و چه مخالفان تاثیرگذار باشد.

عضو هیئت‌علمی گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه‌ریزی غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه افزود: آن قدر فضای تجاری و سیاسی در دنیا بر روی نظرات درباره مواد غذایی تراریخته تاثیر گذاشته که تنها کاری که می‌توان کرد این است که بر روی محصولات برچسب‌گذاری کنیم. الان تولید کنندگان ملزم هستند اگر محصولی تراریخته است بر روی محصول قید کنند و این پیشرفت خوبی در کشور است؛ مثلا اگر در کیک یا کلوچه‌ای روغنی استفاده شده که ماده آن تراریخته است بر روی محصول عبارت تراریخته یا تغییریافته ژنتیکی درج شده است. ما در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی پژوهش مستقلی در زمینه محصولات تراریخته نداشتیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *